CHIPĂRUȘ, Dimitrie (Dumitru)







COMENTARIU CRITIC


        Debutează cu sculptură de factură academistă, dar care captează dimensiunea intens umană a personajelor sale. Probabil sub influenţa ideilor fin-de siècle, Chipăruş alege o seamă de subiecte cu un accentuat potenţial dramatic ce îi vor oferi prilejul să îşi etaleze calităţile de admirabil portretist. Prin intermediul unor reproduceri ne sunt cunoscute câteva lucrări de tinereţe: un studiu de expresie, câteva portrete şi două impresionante compoziţii - Amândoi (a se vedea episodul dantesc Ugolino) şi Triumful viciului. Începând cu anii 1920 se dedică unor prospecţiuni în zona decorativismului: realizează atunci o serie de statuete în tehnica chryselefantină, episod care avea să facă uitate realizările primei sale perioade, asigurându-i o certă notorietate în context Art Déco. O tehnică similară, cu origini în antichitate, fusese utilizată de sculptorul german Max Klinger la sfârşitul secolului XIX.

Corina Teacă
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Dorohoi, 1886 - Paris, 1947)

    Studii academice:
    1909 - studiază în atelierul sculptorului Raffaello Romanelli din Florenţa, Italia;
    1912 - se înscrie la École des Beaux-Arts unde studiază cu Antonin Mercié şi Jean Boucher, Paris, Franța.
     


    PROIECTE

    Expoziții de grup:
    1914 - Salonul Oficial, Paris, Franța.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 129 - 130.

    Arwas, Victor, Art Deco, London 1992.
    Arwas, Victor, Art Deco Sculpture: Chryselephantine Statuettes of the Twenties and Thirties, London 1975.
    Catley, Bryan, Art Deco and Other Figures, Woodbridge, Suffolk, 1978.
    Shayo, Alberto, Chiparus - Master of Art Deco, New York, 1993.