COMENTARIU CRITIC


        Utilizează diferite comportamente artistice pentru a formula comentariul cultural şi social critic şi a promova idei feministe. Construieşte obiecte paradoxale şi scandaloase, combinând elemente biologice şi mecanice cu statut ready made (pui eviscerat şi strung etc.), sau construieşte ambienturi interactive complexe, având ca mobil comunicarea. Limbajul său este laconic, provocator şi explicit, păstrând însă o tensiune şi o complexitate conotative. Se serveşte de materiale uzuale, semnificând efemerul şi consumismul civilizaţiei actuale, de proiecţii de imagini dematerializate (diapozitive, film etc.).         

Alexandra Titu
                                                                                                                                                                  


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (1965, Constanţa)

    Studii academice:
    1994 - Academia de Arte Frumoase, Bucureşti;
    1995 - Bursa Uniunii Artiștilor Plstici, pictură - secţiunea tineret.
     
    Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România;
    Din 1993 membră a grupului „2D”. 
     


    PROIECTE

    Expoziții de grup:
    1989 - Bienala Filmului Studenţesc, Sala Studio, Bucureşti;
    1990 - Salonul Naţional de Artă ARTexpo, Galeria ¾, București;
    1991 -  Sexul lui Mozart, ARTexpo, Galeria ¾, București;
             - Criza’91, Festivalul Filmului Studenþesc, Sala Eforie, Bucureşti;
             - CARTE, Muzeul Colecţiilor, Bucureşti;
             - ART’91, Hotel Forum, Costineşti;
    1992 - Salonul Tineretului - ARTexpo, Galeria ¾, București;
             - Salonul Național de Graficã şi Artă Decorativă - Artexpo, Galeria ¾ , Bucureşti;
             - Salonul Municipal de Pictură şi Sculptură - ARTexpo, Galeria ¾, Bucureşti;
    1993 - Instalaţia, Galeria Academiei de Artă, Bucureşti;
             - De la obiect la gravură, Galeria Podul, Bucureşti;
             - Impact Art Festival ’93, Kyoto;
             - MMSVRAOCC, Galeria Orizont;
             - Salonul naţional al artei tinere, Bath College of Higher Education, Bath, Anglia;
    1994 - Impact Art Festival ’94, Kyoto;
             - Artă Românească Contemporană, Moscova;
             - Eseu de artă comparată, Muzeul Naţional de Artă, Bucureşti;
             - Conversaţii paralele, Centrul Soros pentru Artă Contemporană, Bucureşti;
            - Student Fest, Timişoara;
            - Salonul Municipal - ARTexpo, Galeria ¾ , Bucureşti;
    1995 - Codex, Centrul Cultural Naţional Mogoşoaia, Bucureşti;
             - Neo Tradiţionalism / Neo Avangarda - Atelier ’35, Galeria Căminul Artei, Bucureşti;
             - Noi şi Străinul / Străinul şi noi, Galeria Căminul Artei, Atelier 35, Bucureşti;
             - Neputinţă - Putere - Atelier ’35, Galeria Căminul Artei, București;
             - CARTE, Galeria ¾, ARTexpo;
             - Artă plasticã româneascã, Olanda;
    1996 - Corpul Spiritului / Spiritul Corpului, Galeria Căminul Artei, Atelier ’35, Bucureşti;
             - 2D / Conversaţii paralele, Galeria Eforie, Bucureşti;
             - Container ’96 - Arta peste oceane, Copenhaga, Danemarca;
             - O fereastră spre Est, Galeria San Filippo Neri, Torino, Italia;
    1997 - Antimuzeul, Atelier ’35, Galeria Eforie, Bucureşti;
              - Artă și ecologie, Fundația Culturală META, București, curator: Romelo Pervolovici;
             - DER GRUNE PUNKT, Atelier 35, Galeria Eforie, București, curator: Horea Avram;
             - Projetto 2000, Palazzo Bricherasio Gallery, Torino, Italia;
    1998 - Process Space Festival, Balchik /Bulgaria, curator: Dimitar Grozdanov;
             - Salonul de Artă București, Sala Dalles, Bucureşti, Uniunea Artistilor Plastici din România, curator, Adrian Guţă;
             - Obiect, Galeria de Artă Târgovişte, curator: Simona Tănăsescu
    1999 - Artă Contemporană Românească, München, Ministerul Culturii şi Cultelor, Oficiul Naţional pentru Documentare şi Expoziţii de Artă, curator: Adrian Guţă;
             - Atelier Mobil, Galeria Eforie, București;
             - Festivalul de Artă Efemeră, WTC Plaza, World Trade Center Bucureşti, curator Alexandra Titu;
             - de-Compoziție, Centrul Cultural APOSTU Bacău, Academia Română, curator: Alexandra Titu;
             - Tramp Creation, Fundația Culturală META, Bucureşti, curator Maria Manolescu, Romelo Pervolovici;
             - Artă Socială/Ciubucul, Atelier 35, Galleria Eforie, București, curator Horea Avram;
    2000 - In full dress, Muzeul Brukental Sibiu, Kultur Kontakt Austria, Ministerul Culturii, curator: Liviana Dan;
    2001 - Paradisuri Iluzorii”, Fundaţia Culturală META Bucureşti
            -  Expoziţie de Artă Românească, Centrul de Artă Contemporană - Varset, Iugoslavia; /program de schimburi culturale România Iugoslavia, Ministerul Culturii şi Cultelor România
             - Process Space Festival, Russe, Bulgaria, curator: Dimitar Grozdanov;
             - The Dream of My Life – Bienala de Artă Contemporană din Balcani, Galeria Naţională de Artă, Sofia/Bulgaria, curatori: Iskta Trajanova, Elena Panaiotova
             - ZBOR, Galeria S.P.A.C.E./Centrul Internaţional pentru Artă Contemporană, Bucureşti;
    2004  - Experiment Homeopat, Libraria Cărtureşti, București, curator Alexandra Titu;
    2005 - BRUT 05, Centrul Cultural German-Palatul Episcopal Sibiu, curator Liviana Dan;
    2007 - Past and present, Central European University, Galeria OSA, Budapesta, Ungaria, curator: Jutta Vinzent;
             - Ambient Urban, Sibiu – Capitala Culturală Europeană 2007, Fundaţia Culturală Meta Bucureşti, Ministerul Culturii şi Cultelor, spaţiu public – iunie-septembrie, Sibiu;
    2008-2009 - Overcoming Dictatorship, expozitie itinerantă: Marea Britanie, Polonia, Ungaria, Italia, Cehia, curator Jutta Vinzent;
    2009 - Daily invalid corruption (1995-2008) eveniment “Overcoming Dictatorship”, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, decembrie 2009-ianuarie 2010, curator Jutta Vinzent 
    2012 - FEMART, Centrul de Arte Vizuale, Galeria Art House, București, coord.: Romana Mateiaș, Marilena Preda Sânc;
             - Silence, The Black Mountain College Phenomenon JOHN CAGE AND HIS ART, Galeria Triade Timișoara 
    2013 - Silence, The Black Mountain College Phenomenon JOHN CAGE AND HIS ART, Galeria UNArte, București;

    Instalație, scenografie, costum:
    2001 - Gala de Balet, decembrie, Teatrul Odeon Bucuresti, regie Răzvan Mazilu (instalaţie scenografică și instalație foier);
              - “WOYZECK – Trilogie de Stil”, Teatrul “Lucia Sturza Bulandra”, Bucureşti (instalaţie foier parter și etaj);
               - “WOYZECK – Trilogie de Stil” – Festivalul Internaţional de Teatru/Bursa de Spectacole Sibiu, regie Dragoş Galgoţiu, coregrafie Vava Ştefănescu, (scenografie, costume, instalaţie);
    2002 - la douăşpe’ trecute fix, Teatrul de Balet "Oleg Danovski" Constanța, regizor și coregraf Adina Caesar (scenografie și costume);  
           - Ballet Gala, March, Odeon Theatre Bucharest, director Dragos Galgoţiu, (scenographic installation);
    2005 - Miss from Amherst scenario William Luce, directed by Moshe Yassur, Very Small Theatre Bucharest Theatre "Maria Filotti" Braila (scenery and costumes);

    Performance:
    1991 - Jocul culorilor, video-experiment, Costineşti;
    1992 - Bucuria culorilor, Bucureşti;
    1997 - Periferic, Festival de performance, Iaşi.

    Distincţii:
    1994 - Premiul pentru Tineri Artişti, Salonul Municipal.

    Texte publicate de artist:
    Similarităţi şi diferenţe. Analiză asupra sistemului educaţional din învăţământul cu profil artistic. ARTE VIZUALE, catalog “Utopii Contemporane. Ecologismul etic”, Timişoara, 2005, pp. 9-14;
    O dorinţă firească de normalitate, Observator Cultural (categoria ARTE), nr. 247 – 16 noiembrie 2004;
    Activitatea iniţială a Centrului..., Observator Cultural (categoria Instituţii Culturale), nr. 73 – iulie 2001;
    Opinii, Observator Cultural (categoria Instituţii/Programe), nr. 9 – 25 aprilie 2000;
     


    BIBLIOGRAFIE

    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D. Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, pp. 156 - 157.
    John Cage an his Art. The Black Mountain College Phenomenon, text Alexandra Titu, Timișoara, 2012, pp. 10-11, 16;
    FEMART, catalog expoziție, texte critice: Magda Cârneci, Laura Grϋnberg, Editura UNARTE, 2012, p.25;
    Adrian Guţă, Generaţia ’80 în artele vizuale, ed. Paralela 45, Piteşti, 2008, p. 246;
    Jutta Vinzent, OVERcoming DICTatorship. Contemporary East and West European Visual Inquiries, Kerber Art, Bielefeld, Germania, 2008, pp. 9, 12, 29, 30-32, 38-40, 55, 56f., 61, 74, 84;
    Alexandra Titu, Experimentul în arta românească după 1960, ed. Meridiane, Bucureşti, 2003;
    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D. Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, pp. 156 - 157.
    Arta bate arta, Caietele META 5, ed. META, Bucureşti, 2001, pp. 20-21;
    Paradisuri iluzorii, Caietele META 6, ed. META, Bucureşti, 2001, pp. 3, 41;
    Elena Panayotova, The Dream of My Life, National Art Gallery, Sofia, 2000, pp. 24-27;
    Junge rumänische Kunst. Sichtweisen und Ausdrucksformen, Bayerische Staatskanzlei, München, 1999, pp. 12-13;
    Conceptul de dimensiune în ştiinţă şi artă, Caietele META, ed. META, Bucureşti, 1998;
    Horea Avram, Sculptura de Simpozion I, Fundaţia Culturală META, Bucureşti, 1998, pp. 14-18, 27-31;
    Alexandra Titu (coord.), EXPERIMENT în arta românească după 1960, Centrul Soros pentru Artă Contemporană, Idea Print Cluj, 1997, pp. 23, 24;
    Process Space 6/1997, catalog eveniment, text critic Elena Panaiotova, Sofia, 1997, p 2
    Erwin Kessler, Spacevision, Ministerul Culturii, Uniunea Europeană, Bucureşti, 1996, p. 27;
    Charlotte Sabroe, Container 96. Art Across Oceans, Europaeisk Kulturby, Kobenhaven 1996, Copenhaga, 1996, pp. 124, 136;
    Rita Marchiori, Proposte Scambio 1996. Una finestra sull’Est, European Training Foundation, Regione Piemonte, Torino, 1996, pp. 63-69;
    International Impact Art Festival ’94, International Art Center of Kyoto, 1994, p. 122;
    International Impact Art Festival ’93, International Art Center of Kyoto, 1993, p. 166;
     
    Publicaţii de serie:
     
    Victoria Anghelescu, Discursuri despre dictatură. Expoziţia ‘Overcoming Dictatorship’ de la Galeria 3-4 a Teatrului Naţional este rezultatul unui proiect al Uniunii Europena, Adevărul literar şi artistic, Bucureşti, 14 ianuarie 2009, p. 12;
    Virgil Ştefan Niţulescu, Pavilionul Românesc de la Veneţia, Observator Cultural (categoria Opinii), nr. 483, Bucureşti, 19 februarie 2009;
    Daria Ghiu, Artistne(s)t must go on!, Observator Cultural (categoria Actualitate), nr. 483, Bucureşti, 19 februarie 2009;
    Gert Röhrborn, Overcoming Dictatorship exhibition in Birmingham, LabForCulture, 3 octombrie 2008;
    OVERcoming DICTatorship – Überwindung der Diktaturen, KERBER, Kerberverlag, 3 octombrie 2008;
    Ambient Urban, Observator Cultural (categoria Informaţii), nr. 377 – iunie 2007;
    Eveniment dedicat lui Trixi Checais, ‘Evenimentul Zilei’, 14 ianuarie 2007;
    Meta Cultural Foundation is launching at Sibiu The ‘Urban Ambient’ Project, ART Forums.CO.UK, 17 iunie 2007;
    Gina Şerbănescu, Trixi Checais şi misterul dansului originar – Sertar 2, Liternet.ro, ianuarie 2007;
    Gina Şerbănescu, Trixi Checais şi revelaţia dansului ascuns – Sertar 2 la centrul Naţional al dansului, ianuarie 2007, p. 3;
    SERTAR 2. Trixi Checais, B24-FUN, anul V nr. 194, Bucureşti, 12-18 ianuarie 2007, p. 32;
    Simona Vilău, Ambient urban la Sibiu, în Altitudini. Cultură şi Societate’, anul II nr. 17, iulie 2007, p. 35;
    Gina Şerbănescu, Gestul ca eveniment – Proiectul SERTAR, Liternet.ro, iunie 2006;
    Anca Hatiegan, Poveşti ce se cer duse mai departe, Revista 22 - Bucureştiul cultural, nr. 17, 2006;
    Cristina Dosuleanu, ‘Domnişoara din Amherst’ se joacă din nou, ‘OBIECTIV. Vocea Brăilei’, 28 decembrie 2005;
    La douăşpe trecute fix, în ‘Seară de seară’, anul II, nr. 60, 28 iunie-4 iulie 2002, Constaţa, p. 5
    ‘La douăşpe trecute fix’ Premieră de balet după Caragiale, ZIUA de Constanţa, 27 iunie 2002;
    Caragiale la Constanţa, Observator Cultural (categoria Informaţii; Ştiri; La zi), nr. 123 – iulie 2002;
    Oana Tănase, Portret de Galerie deInterese, Observator Cultural (categoria ARTE), nr. 111 – aprilie 2002;
    Cristina Rusiecki, INFO teatral, Observator Cultural (categoria Instituţii Culturale), nr. 105 – 26 februarie 2002;
    Anul 2: 60 de teme noi, Observator Cultural (categoria Eveniment), nr. 105 – 26 februarie 2002;
    Arta bate arta... cu fulgi cu tot, Observator Cultural (categoria ARTE), nr. 92 – noiembrie 2001;
    Simpozion la Centrul Cultural Meta, Observator Cultural (categoria Informaţii; Ştiri; La zi), nr. 84 – octombrie 2001;
    Scrisori/faxuri/e-mail-uri primate la redacţie, Observator Cultural (categoria Informaţii; Ştiri; La zi), nr. 54 – 6 martie 2001;
    53 de teme – EUROART. Fondul Cultural European pentru România, Observator Cultural (categoria Informaţii; Ştiri; La zi), nr. 53 – februarie 2001;
    ‘La mare ţinută’, în saloanele Brukental, Monitorul de Sibiu, 12 decembrie 2000, p. 5;
    Marius Gheorghiu, Modă, culoare şi cultură în Saloanele Brukental, Monitorul de Sibiu, nr. 1706, noiembrie 2000, p. 7;
    Beatrice Ungar, ‘Das Gewand des Wohlfühlens’, Hermannstädler Zeitung, nr. 1705, 30 noiembrie 2000, Sibiu, p. 5;
    Beatrice Ungar, ‘Ziehen Sie sich aus!’, Hermannstädler Zeitung, nr. 1704, 24 noiembrie 2000, Sibiu, p. 5;
    Agenda, Monitorul de Sibiu, 21 noiembrie 2000, p. 10;
    Irina Cios, Profil ’90. In Full Dress, Observator Cultural (categoria ARTE), nr. 43-44, 19 decembrie 2000, p. 29;
    Alexandra Titu, Festival de artă efemeră, Observator Cultural (categoria ARTE), nr. 37 – 7 noiembrie 2000;
    ARTE VIZUALE. Festivalul de artă efemeră MAXIMALUX, Observator Cultural (categoria ARTE), nr. 37 – noiembrie 2000;
    Irina Cios, Profil ’90. 2D – EUROARTIST BUCUREŞTI. Discurs feminin/Discurs masculin, ‘Observator Cultural’ (categoria ARTE), nr. 12, 16 mai 2000;
    Adrian Guţă, Women-made Art, ‘Observator Cultural’ (categoria ARTE), nr. 11, 9 mai 2000;
    Irina Cios, Profil ’90. Mirela Dăuceanu. Atelier Mobil, ‘Observator Cultural’ (categoria ARTE), nr. 13, 13 mai 2000;
    Junge rumänische Kunst, In München, 17 Jahrg. Nr. 41-42, 14.10-27.10. 1999, p. 21;
    Container 96. Art Across Oceans, ‘Udstillingsguide’, European Commision, UNESCO Copenhaga, 1996, p. 23;
    Pavel Şuşară, Ambiguităţile Obiectului, ArhitextDesign, Bucureşti, 1996;
    Pavel Şuşară, 2D - anonimatul, în ‘Libertatea’ 30 aprilie 1996, Bucureşti, p.17;
    Adrian Guţă, Salonul Tineretului 1993, ArhitextDesign, nr. 8 august 1993, p. 13;