COMENTARIU CRITIC


        Leader al unei direcţii de reconsiderare a figuraţiei - transfiguraţia - este implicat în demersul reînnoirii limbajului artistic cu semnificat sacru. Preocupat, din primii ani ai deceniului opt, simultan de problematica spaţiului sacralizat şi sacralizant (translat în pictură), şi de problematica figurii umane, el traversează, prin angajamentul conceptualist, drumul de la un expresionism reflexiv la recuperarea condiţiei icoanei şi a repertoriilor de obiecte şi materii simbolice ale ritualului ortodox. Acestea ajung, în ultima parte a anilor ’80, să facă obiectul unor transpuneri în concretizări de tip instalaţie. În 1976, împreună cu Şerban Gabrea, realizase un ambient cu o tipologie apropiată de obictele sacre ale lui Horia Damian; în 1980, expoziţia sa „Hipersemne” este centrată de un obiect din lemn, declarat asculptural, deşi realizat în modul cel mai direct cu mijloacele sculpturii abstracte. Realizate din pânză, ceară, lemn, obiectele, ce alcătuiesc instalaţile din deceniul nouă expuse în 1981 la Bienala tinerilor artişti de la Paris, continuă strategia de integrare a tridimensionalului în discursul unei arte cu program dogmatic ortodox. Acest aparent paradox este depăşit prin apelul la cadrele ambientului, care obiectualizează instanţele ritualului liturgic şi transpune metaforic un discurs despre sacralizarea materiei. În anii ’90 continuă în câteva instalaţii (Apa, 1992, Catacomba, Bucureşti, Mâna Arhanghelului Mihail etc.), acest proces de apropiere a spaţiului pentru condiţia sacră concomitent cu o pictură ce explorează programul iconic. 

Alexandra Titu
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Bucureşti, 1946)
     
    Studii academice:
    1964 - 1970 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti (Corneliu Baba);
    1974 - Bursa pentru pictură acordată de Uniunea Artiștilor Plastici.

    Activitate profesională:
    1971 - 1975 - Asistent la Catedra de grafică/gravură a Institutului de Arte Plastice  „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti;
    1983 - 1986 - Realizează grafica ultimelor cărţi ale lui Nichita Stănescu: ”Epica Magna”, “Operele imperfecte”, “Noduri şi semne”;
    Directorul paginii creştine „Calea, Adevărul şi Viaţa”;
    Organizator şi manager - Galeria Catacomba;
    1990 - 1998 - a scris în presă: „România Liberă”, „22”, „Cotidianul”, „Ziua”, „Contemporanul”, „Dreptatea”, „Viaţa Românească”,  „România literară” etc.
     
    Membru fondator al Alianţei Civice / 1990;
    A făcut parte din Grupul de Dialog Social / 1990 - 1992;
    Membru fondator și preşedinte al  Fundaţiei „Anastasia”;
    Director general al Societăţii „Anastasia”. 
     


    PROIECTE

    Expoziții personale (selectiv):
    1976 - „Construcţii Emblematice”, Simpozionul Internaţional Brâncuşi, Institutul de Arhitectură „Ion Mincu”, Bucureşti;
    Galeria Galateea, Bucureşti;
    1980 - „Hipersemne”, Sala Dalles, Bucureşti;
    Galeria Bastion, Timişoara;
    1981 - „Galeria Pro Arte”, Lugoj;
    1991 - „Pâine, Apă, Ceară, Foc”, în cadrul expoziţiei Filocalia, Galeria Etaj ¾, Bucureşti;
    1992 - „Apa”, Galeria Catacomba, Bucureşti.
     
    Expoziții de grup (selectiv):
    1974 - Maastricht/Bonnefantenmuseum;  
    1975 - „Artă şi Energie”, Galeria Nouă, Bucureşti;
    1976 - Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea;
    1978 - 1981 - „Studiu I, II”, Galeria Bastion, Timişoara;
    1980 - „Scrierea”, Institutul de Arhitectură „Ion Mincu”, Bucureşti;
    1981 - Intră în selecţia juriului japonez „Japonia şi restul Europei”, Muzeul de Artă Modernă din Osaka;
    Galeria Simeza, Bucureşti;
    1982 - Galeria Simeza, Bucureşti;
    A XII-a Bienală A Tinerilor, Paris;
    1983 - Intră în selecţia „Salonului de Mai”, Paris;
    1984 - Pinacoteca din Atena şi Galeria Epipeda;
    1990 - „6 Artişti Români”, Narrow Water Gallery, Warrenpoint, Irlanda;
    Bienala Tineretului, Paris;
    1994 - „Toamna budapestană” - cu acţiunea Pas d’Accord avec Zeffirelli, Muzeul  Kiscell, Budapesta;
    1996 - „Experiment”, Bucureşti;
    1997 - „Experiment”, Bacău;
    Expoziţia „14 artişti români la Forumul Ludwig”, Aachen, Germania;
    1998 - Galeria Mucsarnok, Budapesta;
    1999 - Expoziţia Naţională de Artă Contemporană Românească „Una Bizanzio Latina”, Galeria Bramante, Roma;
    1999 - „Europa - partrimoniu comun”, Muzeul Kalinderu, Bucureşti.
     
    Distincţii:
    1979 şi 1982 - Medalie de bronz şi Distincţie de onoare la Târgul de Carte Leipzig;
    1980 - Premiul pentru pictură al Uniunii Artiștilor Plastici;
    1983 - 1986 - Premii de grafică la Leipzig şi Dresda pentru ilustrarea volumelor lui Nichita Stănescu;
    1989 - Premiul Fundaţiei şi Forumului „Peter Ludwig”;
    1990 - Marele premiu al Uniunii Artiștilor Plastici;
    1997 - Premiul revistei „Flacăra”;
    1998 - Premiul Primăriei Municipiului Bucureşti pentru prezenţa în viaţa culturală a oraşului.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D. Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, pp. 173 – 174.

    8 emblemes pour un programe d’ascese constructive, Pain, Eau, Cire, Feu în cadrul Bienalei Tinerilor de la Paris, 1982.
    Catalogul expoziţiei 14 artişti români la Forumul Ludwig, Ruxandra Balaci, 1997.
    Catalogul expoziţiei de la Sala Dalles, text Dan Hăulică,1980.
    Emblematical constructions/Construcţii emblematice, catalogul exoziţiei de la  Sala Frescelor, Institutul de Arhitectură „Ion Mincu”, Bucureşti.
    Rudenie şi patrimoniu, catalogul expoziţiei organizate la Muzeul Kalinderu,Bucureşti.
    Transfigurări, coautor Laszlo Beke, albumul expoziţiei de la Konsttalle, Mucsarnok, 1998.