COMENTARIU CRITIC


        Aparţine generaţiei de sculptori care valorifică şi dezvoltă poetica brâncuşiană din perspectivă minimalistă. Structurile primare, care domină sculptura lui în anii 1970, se desfăşoară la scară monumentală, şi tehnica cioplitului pe care o preferă le atribuie arhaicitate, dar şi modernitate. Gestul însuşi, dătător de formă, îşi are valoarea sa rituală pe care Florin Codre ştie să o pună în evidenţă. Materia, de preferinţă piatră şi lemn, este chemată ca partener într-o confruntare în care voinţa şi energia creatoare îşi supun în cele din urmă un adversar pe măsură. Florin Codre tratează adeseori materia împotriva „voinţei ei formale”, speculând asupra relaţiei interiorului cu exteriorul, de pildă variaţiunile pe tema cilindrului şi a miezului său. În statuia ecvestră a lui Carol I revine la un realism de factură academică.
      

Ioana Vlasiu
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Brașov, 1943)

    Studii academice:
    1970 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, elev al lui Boris Caragea și Ștefan Constantinescu, București;
             - i se acordă bursă de studiu din partea Uniunii Artiștilor Plastici din România.

    Activitate profesională:
    1991 - Regizează filmul Şobolanii roşii, un rechizitoriu al anilor de dictatură.
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:
    1971 - Galeria Artă, Braşov;
    1972 - Galeria Simeza, Bucureşti;
    1975 - Galeria Orizont, Bucureşti [cat., prefaţă de Andrei Pleşu];  
    1979 - Galeria Gregoriana 42, Roma, Italia;
             - Galeria Rondanini Roma (sculptură şi desen), Italia;
    1980 - Palazzo Vescovile, Rieti (sculptură şi desen); 
    1981 - Giardini Publici di Via Palestro, Milano, Italia Sculture 1971 - 1981 [cat., prefaţă de Giulio Carlo
    Argan şi Maurizio Faggiolo dell’Arco];
    1982 - Veneţia, Italia;
    1985, 1989 - Galeria L’Isola, Roma, Italia.

    Expoziții de grup:
    1973 - Ipostaze. Peisaj-ambient-artă monumentală, Galeria Nouă, Bucureşti;
             - Artistul contemporan şi universul său, Muzeul de artă vizuală, Galaţi;
    1975 - Concursul internaţional de desen Joan Miró, Barcelona, Spania;
             - Varșovia, Polonia;
             - Plastik und Blumen, Berlin, Germania;
    1976 - Bienala de la Veneţia, Italia;
    1980, 1983, 1999 - Expoziţia de Sculptură Mică, Bucureşti.

    Simpozioane:
    1971, 1974 - Fântânile lui Tudor, Omagiu lui Tudor, Tabăra de sculptură Măgura, Buzău.
    1972 - Vatra, Buzău.

    Lucrări monumentale:
    1978 - Avram Iancu (statuie ecvestră, bronz, 12 m), în fața catedralei ortodoxe, Târgu-Mureş;
    2010 - Carol I (statuia ecvestră, bronz), în faţa Bibliotecii Universitare, București.

    Muzee:
     - Muzeul Național de Artă Contemporană, București.

    Distincţii:
    1972, 1973, 1975, 1976 - Premii ale Uniunii Artiștilor Plastici pentru sculptură;
    1975 - Câştigă  concursul pentru statuia ecvestră a lui Avram Iancu, Târgu Mureş.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Barbosa, Octavian, Dicționarul artiștilor români contemporani, Editura Meridiane, București, 1976.
    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D, Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, pp. 130 - 131.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 142 - 143.

    Grozdea, Mihai, Sculptori români contemporani, Editura Meridiane, Bucureşti, 1984.
    Irimie, Cornel, Dumitrescu, Florentina, Paleolog, Andrei, Arta lemnului la români, Bucureşti, 1975, p. 42.
    Florea, Vasile, Arta românească modernă şi contemporană, Editura Meridiane, Bucureşti, 1982.

    Codre. Sculpture 1971 - 1981. Giardini pubblici di Via Palestro, Milano (catalog cu prefaţă de G.C.Argan şi Maurizio Fagiolo dell’Arco), 1981.
    Florin Codre, Galeria Orizont, Bucureşti 1975 (catalog cu prefaţă de Andrei Pleşu).
    Tabăra de sculptură Măgura 1970 - 1975, Bucureşti.