COMENTARIU CRITIC


        Sculptură abstractă în lemn şi piatră, cu minime aluzii figurative uneori (Tors, lemn, expus la Bienala de la Veneţia, 1976). La începutul anilor ’70 realizează ansamblul monumental de la Costineşti (piatră, 7 elemente), amplasat pe o platformă la malul mării, o foarte elaborată compoziţie funcţional-simbolică, care se întemeiază pe o atentă şi subtilă evaluare a relaţiilor volumului cu spaţiul. Originală este statuia lui Eminescu, expusă în 1974 la expoziţia de la Galeria Apollo, care utilizează, într-un colaj sui-generis, masca mortuară a poetului (idee reluată mai târziu într-o altă sinteză plastică de către Vasile Gorduz). Placarea fragmentelor de mulaje în gips (faţa, picioarele), naturaliste ca orice copie prin amprentare, pe un trunchi de lemn cioplit rudimentar este o soluţie inedită şi foarte îndrăzneaţă atât în ceea ce priveşte iconografia „poetului naţional”, grevată de atâtea efigii neconvingătoare, cât şi raportat la sculptura momentului. Este şi o critică la adresa retoricii monumentelor comemorative din epocă. În anii ’80 decoraţii murale la Paris - str. Foubourg-Saint Martin; bd. Strasbourg.

Ioana Vlasiu
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Bucureşti, 1943; se stabilește în Franţa din 1977)
     
    Studii academice:
    1962 - 1968 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, cu Ion Lucian Murnu, București.
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:
    1973, 1974 - Galeria Apollo, Bucureşti (împreună cu Grigorescu Ion, cat.).

    Expoziții de grup:
    1970 - Expoziţie de artă românească în străinătate, Varşovia, Polonia;
    1973 - Expoziţie de artă românească în străinătate, Eastborne; Southampton, Marea Britanie;
             - Expoziție de 25 de ani de artă plastică românească, Muzeul Național de Artă al României, București [cat., prefaţă Dan Hăulică];
    1974 - Berlin, Germania;
    1975 - Expoziţie Internaţională, Ravenna, Italia;
    1976 - Bienala de la Veneţia /cat., Italia.

    Lucrări monumentale:
    1976 - Costache Negri (bust, bronz), Bacău;
    1973 - Ansamblu ambiental (piatră), Costinești, Constanța.

    Muzee:
     - Muzeul Național de Artă al României, București;
     - Muzeul Național de Artă Contemporană, București.

    Distincţii:
    1971 - Premiul Ministerului Culturii pentru portretul lui C. Dobrogeanu-Gherea şi Partizanul căzut.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Barbosa, Octavian, Dicționarul artiștilor români contemporani, Editura Meridiane, București, 1976.
    Dictionnaire des monuments de Paris, Paris, 1992, pp. 286, 767.
    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D. Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, p. 135.
    Saur, Saur Allegemaine Kunstlerlexikon. Die Bildenden Kunstler aller Zeiten un Volker, 20, K.G. Saur München-Leipzig, 1998.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, p. 148.

    Enescu, Ion Mircea, Arhitect sub comunism, Editura Paideia, Bucureşti, 2006.
    Grigorescu, Dan, Idee şi sensibilitateDirectii şi tendinţe în arta contemporană românească, Bucureşti, 1991, p. 78.
    Irimie, C., Dumitrescu, F., Paleolog, A., Arta lemnului la români, Bucureşti, 1975, p. 42.
    Titu, Alexandra, Experiment în arta românească după 1960 /cat./ Centrul Soros pentru artă contemporană, Bucureşti, 1997, p. 47.

    Arghir, A., în: „Arta”, nr.1, 1974, p. 24 - 25.
    Buşneag, O., în: „Arta”, nr. 5 - 6, 1974, p. 54 - 55.
    Vlasiu, Ioana, Ansamblul de la Costineşti, în: „Arta”, nr. 7, 1974.
    Vlasiu, Ioana, în: „Revue Roumaine d’Histoire de l’Art”, 11, 1974, p. 37 - 57.