COMENTARIU CRITIC


        Gheorghe Coman alternează sculptura cu temă istorică, unde cultivă forma sintetică, rezumativă, cu cea abstractă. Compoziţia este cel mai adesea clară, simplă, ordonată conform principiilor simetriei. Din diversitatea materialelor utilizate - piatră, metal, bronz - Gheorghe Coman a ştiut să dezvolte şi o diversitate stilistică în acord cu destinaţia lucrării şi tema tratată.

Ioana Vlasiu
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Ploieşti, 1925 - 2005)
     
    Studii academice:
    1945 - 1950 - Institutul de Arte Plastice, Bucureşti.

    Activitate profesională:
    Din 1951 - preşedinte al Filialei Uniunii Artiștilor Plastici, Ploieşti;
    1968 - preşedinte al Filialei Uniunii Artiștilor Plastici, Buzău.
    Iniţiatorul taberei de sculptură în aer liber de la Măgura, una dintre primele acţiuni de acest fel din ţară şi cea mai longevivă (1970 - 1985).
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:
    1965 - Vălenii de Munte, Ploieşti, Prahova;
    1991 - Lumsden, Scoţia;
    2000 - Galeria Simeza, Bucureşti;
             - Ploiești, Prahova.

    Expoziții de grup:
    din 1949 - Expoziții de stat anuale, bienale şi trienale din Bucureşti şi pe plan local;
    1962 - Expoziţie Internaţională de ceramică, Praga, Polonia;
    1970 - Varșovia, Polonia;
    1992 - Salonul anual, Aberdeen, Scoţia.

    Simpozioane:
    1970 - Piatra de izvor, Măgura, Buzău;
    1971 - Zbor, Măgura, Buzău;
    1972 - Ambient, Măgura, Buzău;
    1973 - Doamna Neaga, Măgura, Buzău;
    1974 - Jertfa Brâncoveanului, Măgura, Buzău;
    1975 - Şipotul, Măgura Buzău;
    1982 - Trecere, Măgura, Buzău;
    1989 - Menumorut, Ineu, Arad;
    1991 - Lumsden, Scoția.

    Lucrări monumentale:
    1965 - Munca (relief, bronz), Uzinele 1 Mai Ploieşti, Prahova;
    1967 - Grup sculptural (metal), Complexul comercial Ploiești Nord, Prahova;
    1968 - Sculptură decorativă (metal), Combinatul petrochimic Brazi;
             - Fântâna lui Mihai Viteazul, Buzău.

    Muzee:
     - Muzeul de Artă, Ploieşti, Prahova.

    Distincţii:
    1965, 1970 - Premiul I pentru sculptură al Uniunii Artiștilor Plastici;
    1971 - Premiul Tineretului;
    1976 - Premiul  pentru artă monumentală al Uniunii Artiștilor Plastici pentru relieful de pe Fântâna lui Mihai Viteazul.
    1998, 2002 - Premiul pentru sculptură al Bienalei „Ion Andreescu” Buzău.
     


    BIBLIOGRAFIE

    50 contemporary sculptors, Bucureşti, 1979.
    Barbosa, Octavian, Dicționarul artiștilor români contemporani, Editura Meridiane, București, 1976.
    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D. Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, pp. 133 - 134.
    Saur, Saur Allegemaine Kunstlerlexikon. Die Bildenden Kunstler aller Zeiten un Volker, 20, K.G. Saur München-Leipzig, 1998.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, p. 147.

    Drăguț, Vasile, Medalioane în cerneală, Editura Meridiane, Bucureşti, 1988.
    Florea, Vasile, Arta românească modernă şi contemporană, Bucureşti, 1982.
    GrigorescuDan, Idee şi sensibilitate. Direcţii şi tendinţe în arta românească contemporană, Bucureşti, 1991, p. 31.
    Tabăra de sculptură Măgura-Buzău 1970-1975, Bucureşti, f.a..

    „Arta”, nr. 10 - 12, 1971, p. 82.
    „Arta”, nr. 11, 1970, p. 14.
    Mocanu, A., „Arta”, 1989, nr. 9, p. 26.

     Surse web:
    Wikipedia.