COMENTARIU CRITIC


        Concepţie monumentală, eroică a formei umane influenţată de sculptura lui Bourdelle. În cazul Monumentului Aviatorilor din Bucureşti, artistul imprimă figurilor o intensă tensiune dramatică ce sugerează exemplar ideea de jertfă. 

Corina Teacă
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Hunedoara, 1903 - 1979)

    Studii academice:
    1921 - 1927 - Academia de Arte Frumoase, cu Dimitrie Paciurea (sculptură), Fritz Storck şi Constantin Artachino (desen), București.

    din 1935 - Membru al Tinerimii Artistice
     


    PROIECTE

    Expoziți personale:
    1934, 1936, 1937, 1946, 1964, 1970 - Sala Dalles, București.

    Expoziții de grup:
    1925, 1927, 1929 - 1934 - Salonul Oficial, Bucureşti;
    1926, 1931 - Salonul de Arhitectură şi Arte Decorative, București;
    1932 - Salonul Asociaţiei Artiştilor plastici români, București;
    1934, 1936, 1938 - 1939 - Tinerimea Artistică, București.

    Lucrări monumentale:
    1928 - 1929 - colaborează cu Lidia de Kotzebue la realizarea Monumentului Aviatorilor din Bucureşti;
    1932 - reliefurile pentru Palatul Medicilor Veterinari (ulterior Ministerul Justiţiei);
    1960 - Odihna şi Sportul (reliefuri), Baziunul de înot, Oradea, Bihor.

    Muzee:
      - Muzeul Național de Artă al României, București;
      - Muzeul de Artă din Cluj.

    Distincții:
    1929 - Salonul Oficial, Bucureşti;
    1930 - Premiul al II-lea, Salonul de Arhitectură şi Arte Decorative, București.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Fekete, Anisia Dumitru, Viaţa şi activitatea sculptorului Iosif Fekete Negrulea,1903 - 1979, Bucureşti, 1987.

    Barbosa, Octavian, Dicţionarul artiştilor români contemporani, Editura Meridiane, Bucureşti, 1976.
    Florea, Vasile, Istoria artei româneşti, Editura Litera Internațional, Bucureşti-Chişinău, 2007.