FLÂMÎNDU (FLĂMÂNDU, FLĂMÂND), Horia (Horea)







COMENTARIU CRITIC


        Operă ambivalentă, cu oscilaţii între figurativ şi non-figurativ. Comanda socială (bustul lui Simion Bărnuţiu din Bocşa sau relieful de la Alba Iulia reprezentându-l pe Mihai Viteazul unind cele trei ţări române) beneficiază de formulări convenţionale. În cazul compoziţiilor non-figurative lemnul rămâne materia predilectă prin potenţialul său expresiv. În cazul unora dintre compoziţii realizează şi versiuni în piatră.

Corina Teacă
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Alba Iulia, 1941)

    Studii academice:
    1965 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti.

    1976 - 2006 - profesor de sculptură la Universidad Andrés Bello, Chile.
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:
    1971 - Galeria Apollo, Bucureşti;
    1974 - Accademia di Romania, Roma, Italia;
    1978 - Hanul cu tei, Bucureşti (cu Napoleon Tiron).

    Expoziții de grup:
    1966 - Bienala de sculptură şi pictură, Bucureşti;
    1973 - Ipostaze, ambient, peisaj, artă monumentală, Galeria Nouă, Bucureşti;
    1974 - Artă şi energie, Galeria Nouă, Bucureşti;
    1975 - Plastik und Blumen, Berlin, Germania.

    Lucrări monumentale:
    1966 - Simion Bărnuţiu (piatră), Bocșa Română, Caraș-Severin;
    1969 - Al. Papiu-Ilarian (bronz), Dej, Cluj;
    1969 - Timotei Cipariu (piatră), Blaj, Alba;
    1971 - Mihai Eminescu, Octavian Goga (bronz), Cluj-Napoca;
    1975 - Mihai Viteazul (primind omagiul celor trei Țări Române), Alba Iulia.

    Simpozioane:
    1971 - Cuplu, Măgura, Buzău
    1974 - Conflict, Măgura, Buzău.

    Muzee:
     - Muzeul Național de Artă Contemporană, București.

    Distincții:
    1976 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici pentru sculptură;
    1982 - Premiul Academiei Române pentru sculptură.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Barbosa, Octavian, Dicţionarul artiştilor români contemporani, Editura Meridiane, Bucureşti, 1976.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 214 - 215.