COMENTARIU CRITIC


        Ion Georgesc este primul sculptor român modern. Format în mediul academist francez, Georgescu nu va părăsi niciodată acest teritoriu. Lucrările primei perioade sunt marcate de un anume senzualism la care va renunța pe parcurs. La începutul anilor 1880 lucrează o serie de teme antichizante în care putem percepe oscilația între naturalism şi academism (Aruncătorul de lance). Bun portretist, îşi etalează calitățile într-o serie de monumente comemorative şi busturi reprezentând  personalități ale culturii române. Portretele sale, atent modelate, îmbină preocuparea pentru fidelitatea reprezentării cu o anume viziune idealizată care transfigurează datele modelului. Artistul reuşeşte să individualizeze un tip convenţional de reprezentare. Un portret singular în galeria figurilor lui Ion Georgescu, ce se distinge prin simplitatea clasică a descrierii, este bustul poetului Vasile Alecsandri.

Corina Teacă
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Bucureşti, 1856 - Bucureşti, 1898)

    Studii academice:
    1872 - 1877 - Şcoala de Belle-Arte, cu Karl Storck, București;
    1878 - 1880 - École des Beaux-Arts, cu Auguste-Alexandre Dumont, Paris, Franța.

    până în 1882 - frecventează atelierul sculptorului Eugène Delaplanche (1836 - 1891);
    1881 - lecţii de pictură la Académie Julian, cu Pierre-Auguste Cot (1837 - 1883), Paris, Franța.
     


    PROIECTE

    Expoziții persoanle:
    1882 - Sala Stavropoleos (împreună cu G.D. Mirea), București;
    1956 - Expoziție retrospectivă, Muzeul Național de Artă al României, Bucureşti.

    Expoziții de grup:
    1879, 1880, 1882, 1883 - Salonul din Paris, Franța;
    1880 - Expoziția Societăţii „Concordia română”, Bucureşti; 
    1881, 1894, 1895, 1896, 1897, 1898 - Expoziţia Artiştilor în Viaţă, Bucureşti;
    1906 - Expoziția Generală Română, Bucureşti;
    1928 - Expoziția retospectivă a artiştilor români pictori şi sculptori din ultimii 50 de ani, Ateneul Român, Bucureşti;
    1930 - Expoziția de artă românească, Haga, Olanda;
    1982 - Expoziția Între norma clasică şi inspiraţia romantică, Muzeul Național de Artă al României, Bucureşti.

    Lucrări monumentale:
    1886 - Gheorghe Lazăr, București;
    1890 - Gheorghe Asachi, Iași;
     - Monumentul funerar al Domniţei Bălaşa, București;
      - Emil Pache-Protopopescu (distrusă), București;
      - Banca Naţională (alegoriile Justiţiei şi Agriculturii), București;
     - relieful înalt de la mormântul lui Eminescu, Cimitirul Bellu, București;
     - Mitropolitul Panaret (distrusă), Târnovo, Bulgaria.

    Muzee:
      - Muzeul Kalinderu, București;
      - Muzeul Anastase Simu, București;
      - Muzeul Toma Stelian, București;
      - Muzeul Național de Artă al României, București;
      - Unversitatea Națională de Arte din București (Mihail Eustaţiade);
      - Muzeul de Artă din Constanța.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Saur, Saur Allegemaine Kunstlerlexikon. Die Bildenden Kunstler aller Zeiten un Volker, 51, K.G. Saur München-Leipzig, 2006.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 228 - 230.

    Ionescu, Grigore, Bucureşti (ghid artistic și turistic), Bucureşti, 1938.