COMENTARIU CRITIC


        Sculptură figurativă gândită de autor pentru a comunica în manieră monumentală o emoţie, o stare umană. Autor al unor opere de angajament cum este cea intitulată Deţinutul politic din fostul lagăr de concentrare Brendoenk de lângă Bruxelles sau Apelul.
        Stilistic, în ansamblul ei, opera lui Ianchelevici se defineşte prin dimensiunea sa clasicizantă, clasicism înţeles ca armonie, graţie, echilibru, serenitate. Anumite lucrări trimit la tradiţia vizuală a Orientului (Maia), Grecia Antică (Cariatide) etc. Există şi secvenţe ce ies din această zonă, lucrări într-o notă sarcastică (Ţăran român, Tânăr stând în picioare).


Corina Teacă
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Leova, Cahul, Republica Moldova, 1909 - Maisons-Laffitte, Franţa, 1994; din 1928 se stabilește în Belgia, ulterior, în 1950, în Franţa)

    Studii academice: 
    1933 - Académie des Beaux-Arts de la Ville, Bruxelles, Belgia.

    1992 - Membru de onoare al Academiei Române
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:
    1976 - Teatrul Național București;
    2011 - Muzeul de Artă vizuală, Galaţi.

    Expoziții de grup:
    1934 - Palais des Beaux-Arts, Bruxelles, Belgia;
    1945 - Palais des Beaux-Arts, Liège, Belgia;
    1952 - Musée de l'Art Wallon, Liège, Belgia;
    1959 - Musée des Beaux-Arts, Bruxelles, Belgia.

    Muzee:
     - Musée Ianchelevici, La Louvière, Belgia.

    Distincții:
    1933 - Premiul pentru statuară, Académie des Beaux-Arts, Bruxelles, Belgia.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Bossard, Roger, Ianchelevici, Brussels, 1957.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. II, lit. H-Z, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 30 - 31.

    Surse web:
    www.museeianchelevici.be