GRAUR, Teodor




Adresă mail:

http://dograur.blogspot.ro/
 




COMENTARIU CRITIC


        A debutat cu pictură, dar şi-a dezvoltat explorările foarte repede spre alte medii (fotografie, performance, obiect, instalaţie, ambient). Reprezentant important al generaţiei ’80, a abordat teme cu aluzie transparentă la realităţile şi, mai ales, la strategiile de propagandă ale epocii socialiste. Referinţa la sloganurile şi idealurile pe care se baza construcţia „omului nou” (ca performanţa sportivă) coerentă cu emulaţia productivă, ritmată de cincinale, şi la tentativele de sustragere din sistem, ca fuga şi emigrarea, anunţă în deceniul nouă al secolului al douăzecilea spiritul parodic incisiv şi un simţ acut al retoricii, în aceeaşi măsură şi ţintă şi instrument al parodiei. În deceniul zece continuă programul demontării operaţionalităţii simbolurilor şi modelelor regimului revolut prin supralicitare a prezenţei în materiale şi situaţii diferite, cum este steaua în cinci colţuri  (ciclul Star) sau ambienturile pauper eficiente ale întreprinderilor socialiste (expemplu lucrările prezentate la galeria Simeza, Bucureşti, 1991). Incriminarea parodică a „epocii de aur” continuă (instalaţia Mirajul politic, Galeria I Totemi, Veneţia, 2012), referindu-se la ierarhiile politice ale totalitarismelor ultimelor decenii. Temele obsedante legate de România postrevoluţionară şi tranziţia sa nedefinită spre o democraţie nefondată pe principii clare şi integrate - şomajul de masă, sursă a degradării sociale, a cerşetoriei, emigraţia ca proiect de viaţă, dorinţa de autodefinire zonală - sunt abordate în acţiuni cu studenţii (Hrană pentru artă/artă pentru hrană, performance de tipul activismului politic, sau instalaţia Românii sunt navigatori sedentari, realizate din fragmente de ziare construite în forme reducţionist mimetice şi, în deceniul următor, un ciclu complex dedicat „omului balcanic”. Cele mai recente preocupări sunt definite de integrarea polemică a programului duchampian, şi de un proiect de eficientizare economică a obiectului de artă, situat din perspectiva postproducţiei şi din nou parodicului intrinsec condiţiei obiectului, în arealul designului, considerat un concept deschis.  

Alexandra Titu
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Pogăceaua, Mureș, 1953)
     
    Studii academice:
    1978 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, București.
     
    Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România
    Membru al Asociației Internaționale a Artiștilor Plastici, UNESCO
     


    PROIECTE

    Expoziții personale (selecție):
    1983 - Galeria Atelier 35, București;
    1985 - Galeria Atelier 35, București;
    1986 - Galeria Orizont, Atelier 35, catalog: text de Mihai Drișcu, București;
    1990 - Galeria Hanul cu Tei, video, cameraman: Alexandru Solomon, București;
             - Het Koopjeshuis Gallery, Borne; antARTica Gallery, Olanda;
             - Muzeul Teodor Graur, Galeria Simeza, București;
    1993 - Eu, En, Ich, expoziție multimedia, Centrul Cultural Ungar, București;
    1995 - Galeria Fundației Archipel, Apeldoorn, Olanda;
    1997 - Melina Gallery, Greece;
    2000 - Walk (fotografie), Galeria nouă, București;
    2004 - T. G. - Lucrări din anii 80 & 90 din colecția autorului, HT003 Gallery, București;
    2010 - Remodern, Galeria Anticariat Curtea veche, București;
    2011 - Balcanian XXI, Muzeul Țăranului Român, București;
    2012 - Muzeul x 3: Totalitar, Modernist, Balcanian, Galeria de artă contemporană a Muzeului Național Brukenthal, Sibiu;
             - Teodor Graur 2012, Club Electroputere Craiova, Dolj;
    2013 - Interior Design Items, Galeria Nicodim, București.
     
     Expoziții de grup (selecție):
    1990 - Expoziția Internațională de Pictură Cagnes-sur-Mer, Franța;
             - Așteptare și izbucnire, expoziție a tinerilor artiști români, Szombathelyi Haladás, Ungaria;
    1992 - Dagegen Verbotene Ostkunst 1948-1989, Austria;
    1993 - Erste Schritte - Arta românească din 90, Stuttgart, Bonn, Berlin;
    1994 - Bienala Internațională de la São Paulo, Brazilia;
             - Zilele culturii românești la Wuppertal, Germania;
    1995 - Bienala Internațională de Artă Contemporană de la Istanbul, ediția a 4-a, Turcia, împreună cu Euroartist;
    1996 - Balt Orient Express, acțiune/expoziție, Berlin, București, Viena;
    1997 - Bienala de la Veneția, ediția 47-a, cu instalația La Nave Romania;
             - Ad Hoc - Arta românească azi, participă cu instalația Muzeul meu, Muzeul Ludwig de Artă Contemporană, Budapesta;
    1998 - Transfigurări, expoziție de artă românească, Mücsarnok, Budapesta;
    1999 - Un popor inventat, expoziție cu artiști din Balcani, Sofia, București, Tessalonik, Istanbul;
    2001 - Bienala Internațională de la Veneția, Italia;
    2000 - Transitionland, Muzeul Național de Artă, București;
    2002 - In Search of Balkania, curatori: Roger Connover, Eda Cufer, Peter Weibel, Neue Galerie, Graz, Austria;
    2003 - Blood & Honey - Future’s In the Balkans, curator: Harald Szeemann, Sammlung Essl, Viena, Austria;
             - Towers of Babel, art action, curator: Gunter Minas, The State Museum, Mainz, Germania;
    2004 - Shake the Limits, curator: Maria Rus Bojan, București;
             - Deschiderea Muzeului Național de Artă Contemporană, curator: Ruxandra Balaci, București;
    2006, 2007 - ViennaFair, Galeria Nouă, București;
    2010 - When History Comes Knocking, Galeria Plan B, Berlin, Germania;
    2011 - ViennaFair 2011, Galeria Recycle Nest, București;
             - Curated by Vienna, participare la Hans Knoll Gallery, Viena, Austria;
    2012 - The Hero, the Heroine and the Author, Muzeul „Ludwig”, Budapesta, Ungaria;
             - X-40 - Artistul și puterea”, Biblioteca Națională, București;
             - Unu și cu unu fac unu, Galeria Nicodim, București;
             - Budapest Art Market, participare cu Galeria Viltin Budapesta, Ungaria;
             - Remember Balkania, Club Electroputere Craiova.

    Performance/Multimedia:
    1986 - Bridge, acțiune, București, Budapesta;
             - Europia, happening, Sibiu;
    1987 - Complex sportiv, performance/instalație,București;
    1988 - House Party, performance, București;
    1991 - Artă și democrație, acțiune/instalație, Timișoara;
    1993 - Speaking to Europe, performance, Timișoara;
    1994 - Go West, instalație, Timișoara;
             - Caritas/Sex/Super/Star, instalație/happening, Arad;
             - Germania vs România, performance cu grupul Euroartist, București, Sfântu Gheorghe;
    2005 - Camera uitată (instalație), HT003 Gallery, București;
    2006 - Made in East Europe (instalație), Galeria Fabs, Varșovia, Polonia;
             - Persona (instalatie), Galeria Nouă, București;
    2008 - Performance în spectacolul cu piesa Pupilija, Papa Pupilo And the Pupilceks (Teatrul Maska, Liublijana, regia: Janez Jansa), București.

    Simpozioane/Workshopuri (selecție):
    1993 - participă în calitate de „invitat special” la Forumul European al Rețelelor Culturale, Sinaia;
    1997 - participă la evenimentul „Luna Fotografiei”, Bratislava, Slovacia;
             - Simpozionul „Structuri și strategii în dezvoltarea multimedia: on-line și off-line”, Cluj;
    1998 - Simpozionul „Cultură și tehnologie”, București;
             - CO+++Mini International Workshop Festival, Novisad, Iugoslavia;
             - „Getting from Here to There”, workshop internațional despre managementul artei, Amsterdam Maastricht Summer University, Olanda.
     
    Lucrări în colecții:
      - Muzeul Național de Artă Contemporană, București;
      - Muzeul „Ludwig”, Budapesta, Ungaria;
      - Colecția Essl, Viena, Austria;
      - Galerie Nächst St. Stephan, Viena, Austria;
      - K + K, Hotel Elisabeta, București.

    Distincții:
    2000, 2006 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România.
     


    BIBLIOGRAFIE

    A 47-a Bienală de la Veneția (catalog), 1997. 
    A 49-a Bienala de la Veneția (catalog), 2001.
    „ArtPress”, Nr. 268, 2001.
    Blut & Honig - Zukunft ist am Balkan, Sammlung Essl, 2003.
    Fotografia în arta contemporană. Tendințe în România după 1989, Galeria Nouă, Editura UNArte, 2007.
    In Search of Balkania: A User’s Manual (catalog), Neue Galerie Graz, 2002.
    Muzeul Național de Artă Contemporană (catalog), 2004.
    Shake the Limits (catalog), 2004.
    The 4th International Biennial of contemporary Art (catalog), Istanbul, 1995, în: „Experiment în arta românească după 1960”, Alexandra Titu, Centru Soros pentru Artă Contemporană, București, 1997.
    Towers of Babel - Hommage to a Journey, Cologne, 2004.