COMENTARIU CRITIC


        Concepute ca intervenții, sculpturile lui Nicolae Ghiață depășesc simplul exercițiu al armonizării cu datele concrete ale peisajului, pentru a se așeza în ordinea ambianței o serie de prezențe sensibile și spirituale. Într-o materie amorfă și opacă, el instaurează principii ale sacrului, anunțate încă din titlurile unor cicluri: Izvorul, Sacrificiul, Pomul vieții. În aceste condiții, materia însăși a lucrărilor ascultă de tensiuni formative, până când își pierde caracterul impersonal, devenind transparentă pentru procesele afective și raționale ale artistului. Din blocul de piatră se degajează repere tectonice, dar se constituie deja într-un discurs formal coerent. Oricâte tentații ale informalului sosesc din orizontul experimental al epocii, inițiala motivație sacră împiedică dispersia acestor forme, menținând activă, în permanență, nostalgia unui proiect, a unei construcții.

Constantin Prut
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Botoșana, Suceava, 1939)

    Studii academice:
    1968 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secția Sculptură, clasa profesorului Ion Lucian Murnu, București.

    Activitate profesională:
    1968 - 1975 - Liceul de Artă, Constanța;
    1975 - 1985 - Școala de Muzică și Arte Plastice nr. 4, București;
    din 1985 - Profesor la Liceul de Arte Plastice „N. Tonitza”, București;
    1992 - 1999 - Director la Liceul de Arte Plastice „N. Tonitza”, București.

    din 1970 - Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România
     


    PROIECTE

    Expoziții de grup:
    1968, 1972, 1974, 1976, 1978 - Expoziția bienală de pictură și sculptură, București;
    1969, - Expoziția națională a tineretului, București;
    1970 - Salonul de vară, Uniunea Artiștilor Plastici, Constanța;
    1971 - Expoziția Internațională, Baku, Azerbaidjan;
    1972 - Expoziția județeană a filialei Uniunii Artiștilor Plastici Constanța;
             - Expoziția de proiecte și machete pentru litoral, Constanța;
    1973 - Pontica ’63, Constanța;
    1974 - Expoziția națională a tineretului, Pitești, Argeș;
    1976 - Expoziția trienală a artelor decorative, București;
    1976, 1977, 1978, 1979 - Salonul de pictură și sculptură al municipiului București;
    1976, 1977, 1978, 1980 - Expoziția de Plastică Mică, Casa de Cultură „Fr. Schiller”, București;
    1977 - Expoziția națională a tineretului, Cluj;
    1978 - Salonul național de grafică, București;
    1981 - Expoziție Internațională, Belgrad, Iugoslavia;

    Simpozioane:
    1970, 1977, 1982 - Măgura (piatră), Buzău;
    1976 - Arcuș (lemn), Covasna;
    1979 - Lazărea (marmură), Harghita;
    1980 - Hobița (piatră), Gorj;
    1981 - Căsoaia (piatră), Alba;
    1986 - Babadag (piatră), Tulcea;
    1987 - Scânteia (piatră), Ialomița;
    1988, 1994, 1996 - Oarba de Mureș (piatră);
    1991 - Soveja (lemn), Vrancea;
    1992 - Bacău (lemn);
    1997 - Vața de Jos (piatră), Hunedoara;
    1999 - București (marmură);
    2001, 2006 - Bogați (lemn), Argeș;
    2002 - Pitești (marmură), Argeș;
             - Castelraimondo (travertin), Italia;
    2004, 2005, 2009, 2011 - Miroși (marmură), Argeș;
    2007 - Drăgășani (marmură), Vâlcea.

    Distincții:
    1970 - Premiul colectiv al Taberei de Sculptură de la Măgura, Buzău;
    1971 - Premiul expoziției de grup de la Baku, Azerbaidjan;
    1981 - Premiul expoziției de grup de la Belgrad, Iugoslavia.
     


    BIBLIOGRAFIE