COMENTARIU CRITIC


        Cu o plăcere artizanală - rămasă uneori în aria decorativului - șlefuiește materiale diverse, construind figuri umane izolate sau în grupuri. Figurile ascultă de o tendință fitotropă, ascensiunea volumelor ascultând de o anume armonie de tip muzical. Torsurile realizate în marmură aduc un plus de austeritate, o severitate monolitică ce completează registrul soluțiilor spațiale la care apelează.

Constantin Prut
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Mișca, Bihor, 1920 - București, 1994)

    Studii academice:
    1941 - Școala de la Baia Mare;
    1941 - 1943 - Școala Superioară de Arte Decorative, cu profesorul Béla Ohmann, Budapesta, Ungaria;
    1945 - Școala de Arte, cu profesorul Iosif Fekete, Oradea, Bihor;
    1948 - 1953 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, cu profesorii Boris Caragea și Constantin Baraschi, București.
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:
    1958, 1965, 1968, 1970, 1971, 1974, 1975, 1976, 1978 - București;
    1959 - Baia Mare;
    1960 - Oradea, Bihor;
    1962 - Sala din Bd. Magheru 20, București;
             - Cluj-Napoca;
    1964 - Târgu Mureș;
    1966 - Arad;
    1969 - Galeria Pagani, Milano, Italia;
    1972 - Galeria Bernheim Jeune, Paris, Franţa; Uppsala, Konstsalongen Kavaletten, Suedia;
    1976, 1978, 1980 - Bonn, Germania;
    1994 - Uppsala, Konstsalongen Kavaletten, Suedia;
    1977 - Galeria Korunk, Cluj-Napoca;
    1980 - Expoziție retrospectivă, Sala Dalles, București;
    1983 - Expoziție retrospectivă, Budapesta, Ungaria;
    1989 - Galeria Orizont, București;

    Expoziții de grup (selectiv)*:
    1968 - Muzeul Pagani, Milano, Italia;
             - Trienala de arte decorative, Milano, Italia;
    1972 - Salon des Indépendants, Paris, Franța;
    1972, 1974 - Salon de la jeune sculpture, Jardin du Luxembourg, Paris, Franța;
    1975 - Bienala de plastică mică, Budapesta, Ungaria.

    Lucrări monumentale:
    1961 - Odihna (piatră de Banpotok), Eforie Nord, Constanța;
    1965 - Viața fermecată (bronz), Ștrandul 1 Mai, Oradea, Bihor;
    1966 - Stâlp (piatră), Galați;
    1969 - Trei generații (piatră), Ploiești, Prahova;
    1973 - Ștefan Ludwig Roth (bronz), Blaj, Alba;
    1974 - Omagiu lui Ovidius (bronz), Băile Felix, Oradea, Bihor;
             - Monumentul ostașului român (bronz), Sfântu Gheorghe;
    1979 - Pe meridianele lumii (inox), Atena, Grecia;
    1980 - Țara Bihorului (bronz), Budapesta, Ungaria;
    1992 - Bustul lui Petöfi Sándor (bronz), Marghita, Bihor.

    Muzee:
     - Muzeul Național de Artă al României, București;
     - Muzeul Militar, București;
     - fostul Muzeu A. Simu, București;
     - Muzeul Județean Miercurea Ciuc, Harghita;
     - Muzeul de Artă Vizuală, Galați;
     - Muzeul de Artă, Iași;
     - Muzeul de Artă, Constanța;
    - Muzeul de Artă, Cluj-Napoca;
     - Muzeul de Artă, Târgu-Mureș;
     - Muzeul de Artă, Baia Mare;
     - Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea, Bihor;
     - Muzeul Judeţean, Sfântu Gheorghe, Covasna.

    Distincţii:
    1953 - Premiul al II-lea acordat în cadrul Festivalului Mondial al Tineretului, București.

    *Din 1948 participă la majoritatea Saloanelor anuale și la Expozițiile tematice din țară, precum și la Bienalele de sculptură. Începând cu 1959 participă la numeroase Expoziții românești din străinătate și la manifestări internaționale organizate în Italia, Franța, Austria, Finlanda, India, Germania, Ungaria, Polonia, Iugoslavia, Cehoslovacia.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Barbosa, Octavian, Dicţionarul artiştilor români contemporani, Editura Meridiane, Bucureşti, 1976.
    Drăguţ, Vasile (coord.), 50 Contemporary Sculptors, Uniunea Artiştilor Plastici, Bucureşti, 1979.
    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D, Colecția SINTEZE, Editura META, 2001, p. 45.
    Prut, Constantin, Dicţionar de artă modernă, Editura Albatros, Bucureşti, 1982.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicţionarul sculptorilor din România. Secolele XIX - XX, volumul I, literele A - G, articol realizat de Gheorghe Vida, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2011, pp. 46 - 48.