COMENTARIU CRITIC


        Sculptor. Lansat în deceniul nouă, al  secolului al XX-lea, care a asistat la cele mai radicale şi rapide schimbări în domeniul artei, depinde la recvendicarea independenţei totale faţă de orice determinism extraestetic a actului artistic la aderenţele declarate pe programele şi chiar metodologiile cercetării ştiinţifice, politice, sociale, ceea ce produce o proliferare de stiluri ce pendulează între reprezentare şi nonreprezentare, abstracţie, figurativism mimetic, suprarealism, formule diferite de expresionism şi conceptualism care se debarasează chiar de aportul imaginii. Pe acest fond de dezbatere şi complexitate a fondării teoretice care se precizează în anii ’80 ca tensiune între minimalismul rămas ca reprezentant al spiritului abstract şi neoexpresionismul amprentat conceptualist, ca şi de obiectualismul generat de estetica ready made-ului şi pop art-ului, Gheorghe Zărnescu dezvoltă o mare disponibilitate pentru opţiuni tematologice şi direcţii stilistice explorate şi exploatate fie ca trasee active a căror autoritate domină câmpul problematic al artei contemporane, fie ca patrimoniu de referinţă. Primele sale creaţii stau sub semnul unui minimalism rafinat şi calofil, materialele sunt puse în valoare de tratarea suprafeţelor şi de regimul formal. Această etapă a jocului pur dintre forme/volume privilegiind materia şi care se circumscrie condiţiei sculpturale lasă loc unor mai recente hibridări cu universul obiectului dar, spre deosebire de procedeul avangardist al ready-made-urilor preluate în câmpul artei, sculptorul le recreează după un funcţionalism deturnat, dictat de conţinuturi noi excentrice cotidianului. O serie de Semne de circulaţie (de referinţă pop art) indică parcursul iniţiatic, cu indicaţii (figurative) fabuloase sau comentează ironic comportamente, reverii. Între fabulos şi fabulatoriu ciclul dezvoltă o naraţiune nuanţată a cotidianului şi replicii lui. Acelaşi dialog între o istorie a materiei intrate în incidenţa prelucrării creative şi rezultatul care este un obiect uneori banal, alteori plin de semnificaţie ce depăşeşte stereotipul funcţional, deschide alt areal interpretativ obiectului aşa cum îl concepe. Este un discurs critic ce are ca ţintă relaţia viu-neînsufleţit sub incidenţa artei. Jocul cu obiectele devenite din nesemnificante simbolice - pentru acvitatea artistică - lărgeşte câmpul inepuizabil al acestui traseu capabil să susţină semnificaţii de la registrul dramatic la cel ironic sau al banalităţii. Coerent cu celelalte explorări şi totuşi singular ca implicare subiectivă, ca soluţii plastice şi ca opţiune formală, un ciclu disparat în timp indică experienţa metafizică, reflexia asupra condiţiei tragice a omului (Călător sub cer de stele) şi a sacrificiului, condiţie inevitabilă a depăşiriii condiţiei sale. Crucifixele carbonizate, aluzii la cataclismul istoric, securea agresiv dublată, fragmentele decupate de arbore sunt câteva dintre aceste monumente ale tragismului existenţei.
 
Alexandra Titu (2014) 
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (1953, Casin, jud. Bacău)

    Studii academice:
    1972 - 1976 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, București;
    1984 - 1985 - Hochschule für Angewandte Kunst, Viena.

    1984 - Bursa Herder, acordată de Universitatea din Viena la propunerea sculptorului Constantin Lucaci.

    Activitate profesională:
    Profesor la Colegiul Național de Arte „George Apostu”, Bacău.

    Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România
     


    PROIECTE

    Expoziții personale:  
    1981 - Expoziție de desen și sculptură, Galeria „A35”, București; 
    1999 - Expoziția de desen și sculptură Fier, Farmafil, Bacău;
    2000 - Expoziție de sculptură împreună cu Mihai Chiuaru, Galeria „Arta”, Bacău; 
    2002 - Expoziție de sculptură împreună cu Dany Zărnescu, Galeria „Arta”, Bacău;  
    2005 - Expoziție de sculptură împreună cu Dany Zărnescu, Galeria „Artis”, București; 
             - Expoziție de sculptură împreună cu Dany Zărnescu, Galeriile „Velea”, Bacău; 
    2006 - Expoziție de desen și sculptură, Galeria „Arta”, Bacău;
    2007 - Expoziția de desen și sculptură Semne și desemne, Centrul Internațional de Cultură și Arte „George Apostu”, Bacău; 
    2008 - Expoziție de desen și sculptură la Sala Nouă a Galeriei „Frunzetti”, Bacău; 
    2009 - Expoziție de sculptură împreună cu Dany Zărnescu (colaj și artă minimală), Galeria de Artă Contemporană a Muzeului „Iulian Antonescu”, Bacău;
    2010 - Expoziție de sculptură, desen și pictură, Muzeul de Artă, Timișoara; 
             - Expoziție de sculptură împreună cu Dany Zărnescu (colaj și artă minimală), Muzeul de Artă, Timișoara;   
             - Expoziție de sculptură, pictură și desen, Galeria „Alfa” a Muzeului de Artă, Bacău;
             - Expoziție de sculptură împreună cu Dany Zărnescu, Complexul Muzeal al Bucovinei, Suceava;
    2011 - Atenționări subiective, Galeria „Dacona-Budis”, București; 
    2014 - Etape, Centrul de cultură „George Apostu”, Bacău.

    Expoziții de grup:
    1991 - 2014 - participă la expozițiile-concurs, Saloanele Moldovei, „10+1”, Focșani, București, Bacău, Iași, Chișinău;
    1991 - Expoziție selectivă de artă românească, Budapesta, Ungaria;
    1994 - Unu X6, Centrul Internațional de Cultură și Arte „George  Apostu", Bacău;
    1996 - 7 artiști băcăuani, Galeria J.L. Calderon, București;
    2000 - Art 2000, Galeria „Arta”, Bacău; 
             - 8 Art, Centrul Internațional de Cultură și Arte „George Apostu", Bacău;
    2001 - 3 Zile, Galeria „Arta”, Bacău;
    2002 - 8 art, Galeria „Arta”, Bacău;
    2003 - Expoziție de sculptură și pictură împreună cu Mihai Chiuaru și Ioan Lăzureanu, Galeria „Arta”, Bacău;
    2005 - In memoriam „Tristan Tzara", Galeria „Arta” a Uniunii Artiștilor Plastici, Bacău;
             - Nouă, Centrul Internațional de Cultură și Arte „George Apostu", Bacău;
             - Atitudini, Galeria „Arta”, Filiala Uniunii Artiștilor Plastici, Bacău;
    2007 - Artitudini, Centrul cultural „Palatele Brâncovenești”, Mogoșoaia, Ilfov;
    2009 - Simpozionul de Sculptură Timișoara, Muzeul de Artă, Timișoara; 
             - Scris forma simbol, Muzeul de Istorie „Iulian Antonescu”, Bacău; 
             - 10 +1', Focșani;
    2010 - Bienala Vârsta de bronz, Cluj-Napoca;
             - Totem, Târgu Mureș; 
             - Corpul uman, Focșani.

    Simpozioane:
    1976 - Măgura, Buzău; 
    1977 - Arcuș, Covasna;
    1981 - Săliște, Sibiu;
    1995 - Centrul Internațional de Cultură și Arte „George Apostu", Bacău;
    1998 - Călărași;
             - Râmnicu-Vâlce (Fundația H.A.R);
    2000 - Muzeul Florean, Baia Mare, Maramureș;
             - Reșița, Caraș-Severin;
    2001 - Artuborg, București;
    2002 - Costinesti 2002, Costinești;
    2006 - Bistrița-Năsăud; 
    2007 - Simpozion Internațional de sculptură, Bursa, Nilufer, Turcia;
    2008 - Simpozionul Internațional de Artă, Sângeorz-Băi, Bistrița-Năsăud; 
    2009 - La castel, Timișoara; 
    2010 - Andezit 2010, Gărâna, Caraș-Severin.

    Lucrări de artă ambientală în orașele:
     - Bacău, Călărași, Reșița, Râmnicu-Vâlcea, Slobozia, București, Costinești, Bistrița, Timișoara, Bursa. 

    Premii şi distincții:
    1975 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România la Festivalul Artei Studențești, Sibiu; 
    1981 - Premiul „A35” pentru Sculptură;
    1991 - Premiul Ministerului Culturii pentru Sculptură;
    1992 - Marele Premiu „George Apostu”, acordat de Centrul Internațional de Cultură și Arte „George Apostu”, Bacău;
    1997 - Premiul pentru Sculptură al Uniunii Artiștilor Plastici din România;
    1999 - Premiul pentru Ambient-instalații, conferit de Uniunea Artiștilor Plastici din România, Tabăra de Sculptură în Metal „Ion Vlad", prima ediție, Călărași;
             - Marele Premiu „Mihail Grecu", Saloanele Moldovei, Chișinău, Republica Moldova; 
    2001 - Premiul pentru Ambient, conferit de Uniunea Artiștilor Plastici din România participanților la Simpozionul de Sculptură „Artuborg”, București;
    2002 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici, Filiala Bacău;
    2003 - Marele Premiu „Lascăr Vorel”, Bienala de Arte Plastice „Lascăr Vorel", Piatra Neamț.
     


    BIBLIOGRAFIE