COMENTARIU CRITIC


          Atras de problemele spaţiale ale sculpturii, artistul reprezintă, într-o primă serie de lucrări, siluetele unor fiinţe, îndeosebi păsări. Treptat, sculptorul îşi lărgeşte repertoriul de forme, urmărind de fiecare dată impactul volumului cu spaţiul. Ceea ce este cu adevărat important în aceste structuri, care topesc sugestii antropomorfe, zoomorfe şi mecanomorfe, este nu trimiterea pe care pot s-o facă la un anume regn, la o anume categorie formală, ci tendinţa de autonomizare, de acuzare a unei specii fără identitate naturală - o specie care ţine de forma plastică. De la structurile vegetale, animale sau industriale, „fiinţele” create par să păstreze doar tendinţa fitotropă, dinamica secretă ce le asigură un pregnant statut vizual. Cu vremea, formele sculpturale se îndepărtează tot mai mult de zona concretului, atingând un înalt grad de abstractizare. Odată convenţia abstractă fiind instalată, artistul redescoperă, adeseori, plăcerea încorporării în compoziţie a unor explicite trimiteri la lumea organică, la depozitele reprezentărilor totemice. Ecourile mitologice fuzionează cu morfologiile comportate de tehnologiile moderne, care sunt reţinute nu dintr-o nevoie de a le comenta, ci numai în măsura în care sunt solidare cu propriile sale tensiuni şi aspiraţii formale.
 
Constantin Prut (2014)
Dicționar de artă modernă și contemporană, ediție în curs de apariție la Editura Polirom, Iași, 2015
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Mărtiniş, Harghita, 1937 - Paris, 1995; stabilit în Franța din 1968; pictorița Dana Roman - soție) 

    Studii academice:
    1956 - 1960 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, profesori Constantin Baraschi şi Ion Lucian Murnu, București, România.

    Burse:
    1967 - 1968 - Bursă la Royal College of Arts din Londra.
     


    PROIECTE

    Expoziţii personale:
    1962 - Bucureşti, România (expoziție însoțită de catalog, text critic de Petru Comarnescu);
    1965 - Sala „Dalles”, Bucureşti, România (expoziție însoțită de catalog, text critic de Eugen Schileru);
    1966 - Galeria „Schneider”, Roma, Italia;
             - Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden, Olanda;
    1967 - Galeria „Wiebenga”, Lausanne, Elveţia;
    1968 - East European Centre, Londra, Marea Britanie;
    1973 - Centre de Sculpture Contemporaine, Paris, Franţa;
    1975 - Galeria Enseigne du Cerceau, Paris, Franţa;
    1977 - Galeria ID (împreună cu Dana Roman), Paris, Franţa;
    1980 - Centrul Cultural (împreună cu Dana Roman), Villedieu, Franţa;
    1984 - Galeria Laubie, Paris, Franţa;
    1987 - Romilly-sur-Seine, Franţa;
    1991 - Galeria Städtische, Siegen, Germania;
    1992 - Muzeul de Artă Modernă, Troyes, Franţa;
    1995 - Hommage à Victor Roman, Fondation Nationale des Arts Graphiques et plastiques, Paris, Franţa;
    1996 - Expoziţie itinerantă, Niort (Franţa), Budapesta (Ungaria), Karlsruhe (Germania);
    1997 - Muzeul de Arte Decorative (împreună cu Dana Roman), Budapesta, Ungaria;
    1998 - Muzeul de Arte Frumoase (împreună cu Dana Roman), Reims, Franţa;
    2000 - Espace St. Jean, Franţa;
             - Eine Zeitlose Moderität, Die Galerie, Frankfurt, Germania (expoziție însoțită de catalog, text critic de Pierre Restany);
    2014 - De la Homorod la Paris, retrospectivă, Muzeul Naţional Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Covasna, România.

    Expoziţii de grup:
    1955 - Festivalul de la Varşovia, Polonia;
    1958, 1963 - Expoziţia Tineretului, Bucureşti, România;
    1960 - Bienala din Middelheim-Anvers, Belgia;
    1960, 1963, 1964 - Expoziţia Anuală de Stat, Bucureşti, România;
    1961 - Bienala Tinerilor Artişti, Paris, Franţa;
    1964, 1965 - Expoziţia de Arte Decorative, Bucureşti, România;
    1968 - Intergraphik, Bochum, Germania;
             - Trienala de la Milano, Italia;
    1968 - 1972 - 1974 - Salon de la Jeune Sculpture, Milano, Italia;
    1970, 1971 - Salon Comparaisons, Paris, Franţa;
    1970 - Salon de Mai, Paris, Franţa;
    1971 - Salon de Val-de-Marne, Paris, Franţa;
    1971 - 1973 - Grands et Jeunes d`Aujorud`hui, Franţa;
    1972 - Sculptura franceză contemporană, Noua Zeelandă, Australia, Mexic;
    1972, 1973 - Réalites Nouvelles, Paris, Franţa;
    1979 - Corning, Muzeul Sticlei, SUA;
    1983 - Bienala de Artă, Murska Sobotka, Iugoslavia;
    1993, 1994 - Art Multiple, Düsseldorf, Germania.

    Lucrări monumentale:
    1966 - Patinatoare, Parcul Floreasca, Bucureşti, România;
    1974 - Victoire, Bobigny, Franţa; 
    1975 - Mainte-la-Jolie, Franţa;  
    1976 - Villier-le-Bel;
             - Le Dragon, Aulnay-sur-Odon, Les Semailles, Rillieux-la-Pape, Franţa; 
    1977 - Créteil, Franţa; 
    1979 - Vitry-sur-Seine, Franţa;
    1984 - Nouvelle Marne-la-Vallée, Franţa;  
    1986 - Le Messager, Nancy, Franţa;  
    1987 - Le Char, La Défense, Paris, Franţa; 
    1989 - Le Signal, Place Normandie-Niemen, Paris, Franţa.

    Lucrări în colecții publice:
     - Muzeul Naţional de Artă al României, Bucureşti, România;
     - Muzeul de Artă, Constanţa, România;
     - Muzeul de Artă, Legnano, Italia;
     - FNAC (Fédération Nationale d`Achats des Cadres), Franţa;
     - Muzeul de Artă Contemporană, Siegen, Germania.

    Premii și distincții: 
    1963 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici pentru Sculptură, București, România.
     


    BIBLIOGRAFIE


    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicţionarul sculptorilor din România, lit. H - Z, vol. II, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2012, pp. 250-252.

    Surse web:
    http://www.ledelarge.fr
    http://artportal.hu/lexikon/muveszek/roman-viktor-994
    http://www.scribd.com/doc/18925276/Victor-Roman-1937-1995-%C5%9Fi-redescoperirea-sacrului