PLEŞA, Carol




Pagină web:


http://carolplesa.ro/
 




COMENTARIU CRITIC


        Sensibilitatea și talentul, educația artistică temeinică, profilul corpului unei opere complexe, consistente, nu au constituit în cazul artistului Carol Pleșa certitudinea unei recunoașteri imediate, nici al unei glorificări ca fruct al unei realități valorice. Deși începuturile creative subliniază evidența unui traiect profesional valoros, contorsiunile istorice și sociale ce caracterizează mediul cultural al României secolului XX vor determina o serie de schimbări în defavoarea succesului imediat al artistului. Poate și de aceea, creatorul își va asuma realitatea luptei pe termen lung. Opera lui Carol Pleșa nu poartă însă semnele zbuciumului tragic, al energiilor enorme investite de creatorul ei în păstrarea unei verticalități în contextul unei realități demobilizatoare. Atât sculptura, cât și pictura artistului par suspendate undeva în timp și spațiu, constituind un univers aparte, o lume în sine. Cu o sensibilitate marcată de atașamentul pentru utopiile romanice ale secolului al XIX-lea, utilizând mediile tehnice specifice artei moderne, cu un evident ascendent expresionist, Carol Pleșa se definește ca unul dintre artiștii intimiști ai timpului său. Opera lui rămâne un tărâm al aprecierii imaginilor și experiențelor personale, caracteristice unei proximități valorizate de perspectiva arhetipurilor.

Andreea Foanene (2014)
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Alba Iulia, 1911 - Cluj-Napoca, 2006)
     
    Studii academice:
    1928 - Academia de Arte Frumoase, Bucureşti, România;
    1934 - Bursă de studiu în Palestina, India şi Singapore.
     
    Activitate profesională:
    din 1952* - Activitatea artistică a lui Carol Pleșa se diversifică datorită comenzilor primite prin intermediul magazinelor Fondului Plastic (înființate în toate orașele mari din țară);
    1966 - Înfiinţează Fundaţia „Galeria 32”, România.
     
    din 1951 - Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România (societate care a luat locul, în 1950, Sindicatului Artiștilor Plastici)**

    * Anul înființării Combinatului Fondului Plastic
    ** În 1959 este exclus din UAP și reprimit abia în anul 1964
     


    PROIECTE

    Expoziţii personale*:
    1941 - Expoziţie personală, împreună cu Arnold Chencinsky (Borgo-Prund), Cluj-Napoca, România;
    1972 - Galeriile Filialei Uniunii Artiştilor Plastici Cluj, Sala de pe Strada 6 Martie, Cluj-Napoca, România;
              - Galeria „Afshar”, Düsseldorf, Republica Federală Germană;
    1974 - Galeriile „Kultur und Bildungszentrum”, „Orangerie” și „Benrath”, Düsseldorf, Republica Federală Germană;
              - Galeria „Betthagefen”, Haifa, Israel;
    1978 - J. W. van Bekum, Hoorn, Olanda;
    1986 - Sala „Euforie”, Bucureşti, România;
    1988 - Expoziţie retrospectivă de mari dimensiuni, Cluj-Napoca, România;
    1999 - Expoziţie retrospectivă, Muzeul de Artă, Cluj-Napoca, România (expoziție însoțită de catalog cu prefață de Livia Drăgoi, text: Alexandra Rus - pictură și Negoiță Lăptoiu - sculptură);
    2011 - Expoziția comemorativă Carol Pleșa (apare volumul comemorativ Carol Pleșa), Artexpert Gallery, Cluj-Napoca, România. 
     
    Expoziţii de grup:
    1939 - Expoziţia de artă plastică ASTRA, Cluj Napoca, România;
    1940 - Expoziţia Arstiştilor Plastici, Budapesta (Ungaria) - Cluj-Napoca (România);
    1942 - Expoziţia artiștilor de naționalitate română din Transilvania de Nord (au participat Abrudan, Harșia, Carol Pleșa, Emil Cornea și Raoul Sorban), Sala de la subsolul Căminului Muncitorilor Metalurgiști, Cluj-Napoca, România;
    1943 - 1944 - Anul artistic al secuimii, Târgu Mureş, România;
    1945 - Expoziţia Artiştilor Plastici Profesionişti, Sala de Sticlă a Prefecturii din Cluj-Napoca, România;
              - Salonul Ardelean, Târgu Mureş, România;
    1947 - Prima expoziție regională de Stat a Transilvaniei, România;
    din 1947 - Participă la toate Expozițiile de Stat ale Ardealului, Cluj-Napoca, România;
    1948 - Arta și cultura în slujba poporului, prima expoziție de Artă Plastică la Sala Dalles, București, România;
    1968 - Expoziția Filialei Uniunii Artiștilor Plastici Cluj, Titograd, Iugoslavia;
    1982 - Expoziția unui deceniu de artă, Galeriile Filialei Uniunii Artiștilor Plastici Cluj, România.
      
    Lucrări monumentale:
    1939 - Agricultura Română, relief destinat să placheze faţada Pavilionului României de la Expoziţia Mondială de la New York.

    * Expoziţii personale: 1937 - Cluj-Napoca, Bistriţa; 1981 - Toffen, Elveţia; 1982 - Gols, Austria; 1983 - Rheinfelden, Elveţia; Kunsthaus, Ulm, Republica Federală Germană.
     


    BIBLIOGRAFIE


    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicţionarul sculptorilor din România. Secolele XIX - XX, vol. II, Lit. H - Z, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2012, p. 221.

    Surse web:
    http://carolplesa.ro/