COMENTARIU CRITIC


        Sculptor. S-a afirmat la sfârşitul anilor `80, prin lucrări stând sub semnul unui simbolism de referinţă arhaică imprecisă, într-un stil plin de forţă şi dramatism, de un primitivism rafinat, capabil să susţină un program semantic dens. Disponibilitatea pentru temele simbolice, pentru misterul dramatic, dar nu spre fantastic sau oniric, îl conduce la debutul deceniului zece, cu controversele şi disputele ideologice ale tranziţiei, spre absolutul misteric al sacrului, iar un incident biografic îi deschide drumul spre creştinismul sever, exigent, de nuanţă veterotestamentară. Dedicat acestui program de ideologie religioasă îşi stabileşte repertoriul imagologic în universul dendrologic şi animalier pentru  reprezentările simbolice de mare concentrare a câmpului semnificativ. Operaţionalitatea metaforizării se bazează pe un sistem de distorsiuni, de deformări dinamice ale semnelor majore, cum este suportul interşanjabil între arbore şi cruce al schemei sacrificiale supus unor dramatice tensiuni de creştere şi hibridarea dintre universul vegetal şi cel ofidian,  şi chiar uman, ca în reprezentarea „Sfântului Gheorghe luptând cu balaurul” realizată dintr-o încrengătură de rădăcini şi unde, în mod subtil, omogenitatea lumii la nivelul materiei dă o cheie de lectură dramatică conflictului dintre bine şi rău. Aderenţa pe programul monopolizant al hermeneuticii teologice, legitimată cultural prin suportul creaţiei artistice, îi îmbogăţeşte repertoriile formale şi câmpul preocupărilor prin prezenţa  textualităţii ca elaborare de discurs personal şi ca obiect şi aport vizual al semnului - carte şi literă/scriere - şi la fel de complex cu obiectul de arhitectură, artistul publicând  o serie de volume cu texte de aspiraţie teologică şi realizând un monument, o arhitectură de tipologia templului, ambele activităţi fiind îndatorate unor revelaţii. Cele mai monumentale lucrări aparţin ciclului Îngerilor, reprezentări severe, cu aluzie antropomorfă, doar ca determinism topic, trimiţând prin sobrietatea verticală  la morfologia muntelui. Reticenţa faţă de antropomorfismul calofil şi descriptiv şi de reprezentarea figurii umane într-un discurs dedicat în totalitate dramei umanului accentuează fidelitatea sa faţă de exigenţele programului său imagologic subordonat  unei ipostaze arhaice a dogmaticii Chipului, îl singularizează în contextul artei româneşti a etapei postmoderne. Marian Zidaru apelează sporadic, sub presiunea nevoii de a exprima cât mai convingător un pachet de semnificaţii, la mediumuri alogene sculpturii - instalaţie, performance, ambient (provizoriu), transpunere video a acţiunii (ca în cele două mari scenarii Drumul Crucii şi Focul, sau, cum am amintit deja, la arhitectură. În cazul arhitecturii acţionează ca un sculptor, urmând programul intuiţiilor sale formale, sigure de un monumentalism aspru.
 

Alexandra Titu (2014)
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Baloteşti, Ilfov, 1956)

    Studii academice:
    1981 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, cu profesori Vladimir Predescu şi Marin Iliescu, Bucureşti, România.

    Activitate profesională:
    1987 - 1990 - Lucrează la monumentul Poarta Imperială, Hunedoara, România;
    1991 - 1995 - Asistent al catedrei de Sculptură a Universității Naţionale de Arte București.

    Burse:
    1982 - Bursa pentru creație a Uniunii Artiștilor Plastici din România;
    1984 - Bursa Institutului Cultural Italian, Italia;
    1993 - Bursa de Studii Kulturreferat, München, Germania;
    1994 - Bursă de Studii, Ludwig Forum, Aachen Germania;
    2011 - Rezidență (2 luni, ianuarie - martie), Düsseldorf, Germania.
     


    PROIECTE

    Expoziţii personale:
    1983 - Galeria Atelier 35, București;
    1985 - Rememorare sau Crăciun însângerat (curator Anca Vasiliu), Muzeul Satului şi de Artă Populară, București;
    1992 - Bunavestirea Noului Ierusalim, Galeria Simeza, București;
    1992 - 1993 - Despecetluirea, Galeria Institutului de Arhitectură „Ion Mincu”, București;
    1993 - Expoziția Kulturreferat, atelier, Feldafing, Germania;
             - Slava Noului Ierusalim, Ublacker, Haus Gallery, München, Germania;
    1993 - 1994 - Slava Noului Ierusalim, Galeria Teatrului Național, București;
    1994 - Ludwig Forum, Aachen, Germania;
             - Slava Noului Ierusalim, Muzeul de Artă, Bacău şi Muzeul de Artă, Cluj-Napoca;
    1994 - 1995 - Curățirea României, Galeria J. L. Calderon, București;
    1995 - Învierea, Galeria Simeza, București;
    1996 - Zidirea, Galeria J. L. Calderon, București;
    1996 - 1997 - Povestea Crăciunului, Castelul Peleș, Sinaia, Prahova;
    1997 - Casa, Galeria Simeza, Bucureşti;
    1998 - Semnul, Galeria de Artă a Palatului Parlamentului, Sala „Constantin Brâncuşi”, București;
             - Focul (curator Ruxandra Balaci), Muzeul Național de Artă, Sala pentru Artă contemporană, București;
    1999 - Renaşterea (curator Magda Cârneci), Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, Bucureşti;
    2000 - Scara Îngerilor, Galeria 49, New York, SUA;
             - Scara Îngerilor, Institutul Cultural Român din New York, SUA;
             - Restaurarea Interiorului Românesc, Galeria Orizont, București;
    2004 - ANO-Timpurile (curator Diana Dochia), Galeria Anaid, București;
    2006 - Bunavestire, Galeria Căminul Artei, București;
    2007 - Classic, Galeria Căminul Artei, București;
    2008 - Infantilis, Galeria Căminul Artei, București;
             - Anotimpurile Îngerilor, Galeria Pralong, București;
    2009 - Voievozi, Galeria Căminul Artei, București;
    2010 - Back to Art - Sculptură (curator Erwin Kessler), Galeria D’Ancona-Budis, București;
             - Dictatura florilor (împreună cu Victoria Zidaru), Galeria Căminul Artei București;
    2011 - Trăind și lucrând la Düsseldorf, Galeria Simeza, București;
             - Glorii la Veneția (curator Erwin Kessler), Galeria Factor 92, București;
    2014 - Victima - Desene 1984 - 2014 (I), H’ art Gallery, București;
             - Victima - Desene 1984 - 2014 (II), Galeria Tipografia, C. F. P. București;
             - Îngeri, Tronuri, Voievozi (curator Erwin Kessler), Centrul Cultural Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, Ilfov.

    Expoziții de grup (selecție):
    1983 - Locul - faptă şi metaforă (curator Anca Vasiliu), Muzeul Satului şi de Artă Populară, București;
    1984 - Bienala Internațională de Desen, Rijeka, Croaţia;
             - Galeria Epipeda, Atena, Grecia;
    1985 - Bienala Internațională de Desen, Cleveland, Anglia;
    1987 - Cavalerii melancoliei (împreună cu Sorin Ilfoveanu, Ştefan Câlţia şi Vladimir Zamfirescu; cu text de Andrei Pleşu), Galeria Orizont, București;
    1990 - Holzschnitt (Sculptură în lemn), München, Germania;
             - Une Soirée à Paris, Franţa;
    1991 - Bienala Internațională de Artă din São Paolo, Brazilia;
    1993 - Bizanţ după Bizanț, Instituto Romeno di Cultura, Veneția, Italia;
    1994 - Europa '94, München, Germania;
    1994 - 1995 - Tema (curator Ion Nicodim), Muzeul Național de Artă, București;
    1995 - Bienala de la Veneția, Pavilionul României, Italia;
    1996 - Experiment în arta românească după 1960 (curator Alexandra Titu), Centrul Soros pentru Artă Contemporană şi Artexpo, Etaj ¾, Bucureşti;
    1997 - Bucharest nach '89 Ludwig Forum, Germania;
    1998 - Zeitgenossiche rumanische Kunst Untergrund, Leipzing, Germania;
             - Obiect - Subiect (împreună cu Ion Biţan, Ion Nicodim, Doru Covrig și Victoria Zidaru), Muzeul Literaturii Române, București;
    2004 - Festivalul de Artă din Europa de Sud-Est, Thessaloniki, Grecia;
    2007 - Fiul Risipitor, Lutheran University Minneapolis, Minnesota, SUA;
             - Anotimpurile Îngerilor, Galeria H O, Coreea;
             - Etno Art, Galeria I.C.R. Paris, Franța;
             - Sculptură / Arhitectură (Marian Zidaru, Victoria Zidaru, Ovidiu Maitec, Liviu Russu, Ovidiu Apetrei), Galeria Simeza, București;
    2008 - Bienala de Arhitectură, Pavilionul României, Veneția, Italia;
             - Collaborates with New River Fine Art Gallery, Artă monumentală, Florida, SUA;
    2009 - 2R Art Gallery, Londra, Anglia;
             - Terra d'incontri - Mitologie Soggettive - „Rocca Paolina” (cu Mircea Roman, Sorin Ilfoveanu, Victoria Zidaru, Gheorghe I. Anghel, Adrian Ilfoveanu, Ioan Iacob; curator Doina Mândru), Perugia, Italia;
             - Artă și Sacralitate (curator Alexandra Titu), Galeriile de Artă Focșani, Vrancea;
             - Lucrătorul (împreună cu Victoria Zidaru și Anca Mureșan; curator Erwin Kessler), Strametz - Partener / Art, București;
    2009 - 2010 - Expoziție itinerantă ... de porc (curator Erwin Kessler), Centrul Național al Dansului București şi Muzeul de Artă, Cluj-Napoca;
    2010 - L' echalier - Pârleazu’ (curator Cătălin Guguianu), Paris, Franţa;
             - Să aruncăm o privire - „gucken wir mal”(Conversație textilă - împreună cu Victoria Zidaru, Senta Connert, Ulrike Kessl și Julia van Koolwijk), Muzeul Țăranului Român, București;
             - Gucken wir mal (împreună cu Senta Connert), Centrul Cultural Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, Ilfov;
             - Inducții ale sacrului în sculptura contemporană românească (curator Corneliu Antim), Iași;
             - Sculptură din lemn (Apostu, Bitzan, Călinescu-Arghira, Ceară, Ciobanu, Covrig, Crişan, Dup, Gorduz, Iliescu Călineşti, Maitec, Păsat, Pârvu, Roman, Russu, Şaptefraţi, Tiron, Vlad, Zidaru; curator Mihai Oroveanu), Colecţia Muzeului Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti;
    2011 - Bukarest - Düsseldorf, Gerhart - Hauptmann-Haus, Deutsch - Osteuropaisches Forum;
             - Bekannte Flugobjekte, Meinersen, Germania;
             - Studioausstellung, Franz - Jurgens - Str.12, Haus 3, Düsseldorf, Germania;
             - Marian Zidaru & Gaste: Gucken Wir Mal/ Trans Plant, Atelier am Eck Düsseldorf, curator Oliver Gather;
             - Glorie, Ateneo Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Veneția, Italia;
    2013 - Sculptură / Arhitectură (Paul Neagu, Ovidiu Maitec, Peter Jakobi, Napoleon Tiron, Mircea Roman, Marian Zidaru, Liviu Russu, Alexandru Păsat şi Titi Ceară), Galeria Tipografia, C.F.P. Bucureşti.

    Lucrări în muzee şi colecţii (selecţie)*:
     - Muzeul Național de Artă, București;
     - Muzeul Național de Artă Contemporană, București;
     - Muzeul de Artă, Bacău;
     - Colecția regală de Artă Contemporană a Casei Regale a României;
     - State Picture Gallery - München, Germania;
     - Ludwig Forum Museum din Aachen, Germania.

    * De asemenea, artistul are lucrări în colecții particulare din România, Germania, Franța, S.U.A., Elveția și Italia.

    Premii şi distincţii:
    1979 - Premiul Revistei „Amfiteatru”;
    1984 - Premiul „Atelier 35”;
    1985 - Premiul al II-lea al Bienalei Internaționale de desen, Cleveland, Anglia;
    1987 - Premiul pentru tineret al Uniunii Artiștilor Plastici din România;
    1995 - Premiul „Ionel Jianu”, Distincție A.R.A.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Deac, Mircea, LEXICON critic și documentar. Pictori, Sculptori și Desenatori din România Secolele XV-XX, Marian Zidaru, Editura Medro, Bucureşti, 2008.
    Guţă, Adrian, Generația ’80 în artele vizuale, Editura Paralela 45, 2009.
    Prut, Constantin, Dicționarul de Artă Modernă și Contemporană, Marian Zidaru, Editura Univers Enciclopedic, 2002.
    Talmann, Doina, Strunck, Günter, Zidaru - dans werk von Marian & Victoria Zidaru (monografie), Editura Klartext Verlang, Essen, Germania, 2011.
    Yates, Laura, The Zidarus, Randon Art Magazine, London, 2009.

    Acasă, Victoria și Marian Zidaru (catalog), „Complexul Național Muzeal Târgoviște”.
    Angels Ladder (catalog), Victoria și Marian Zidaru, Est-West Gallery, New York, 2000.
    Artă și Sacralitate (catalog), Marian Zidaru, Galeriile de Artă Focșani, 2009.
    Dimitropoulos, Marina, Album - colecție de artă românească, Marian Zidaru, Editura Institutului Cultural Român, 2009.
    Expoziţia ... de porc (curator Erwin Kessler), Marian Zidaru, Centrul Național al Dansului București, 2009.
    Kessler, Erwin, CeArta, Marian Zidaru, Editura Nemira, București, 1997.
    Kessler, Erwin, Despre sacerdoțiul estetic (catalogul expoziției Focul), Marian și Victoria Zidaru, Muzeul Național de Artă, București, 1998.
    Magda, Cârneci, Disciple de Brancusi ou artiste Prophete?, Marian Zidaru, Ed. Ligeia, Paris, pp. 239 - 251.
    Marian și Victoria Zidaru - Anotimpurile (Catalog de expoziție), 25 noiembrie 2004 - 15 ianuarie 2005, Anaid Art Gallery.
    Modorcea, Grid, În căutarea portretului ideal, Voievozii lui Marian Zidaru, vol. al II-lea, Editura SimArt, 2009, p. 74.
    Negoiţă, Bogdan, Petraşcu, Mihai, Studii de antropologie religioasă, Marian Zidaru, Editura Dacia, 1998.
    Obiect - Subiect (catalog; curator Erwin Kessler), Ion Bițan, Ion Nicodim, Doru Covrig, Victoria şi Marian Zidaru, Muzeul Literaturii Române, București, 1988.
    Pleşu, Andrei (curator și prefațator), Cavalerii melancoliei (catalog), Marian Zidaru, Galeria Orizont, București, 1987.
    Prut, Constantin, Zidaru, Marian, L'art Roumain, Répères Contemporains (album), Editura U.A.P. România, 1995, p. 48.
    Redlow, Theodor, Aportes des temps derniers, interviu cu Marian Zidaru, publicat și în Revista „Arta”, nr. 4, București, 1992.
    Umbria: Terra d'incontri- Mitologie Soggettive (catalog), Rocca Paulina Perugia, Marian Zidaru, 2009, pp. 60 - 67.
    ZIDARU „Îngeri, Tronuri, Voievozi” (catalog; curator Erwin Kessler), Centrul Cultural Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, 2014.