COMENTARIU CRITIC


        În 1968 lansează Manifestul Artei Palpabile, salutat cu entuziasm în mediul cultural bucureştean dornic de înnoire, iar în 1969 face parte din grupul avangardist care reprezintă România la Hamburg şi în Anglia. Stabilit în Marea Britanie, el se va afla în continuare în mediile cele mai avangardiste. Investigaţiile sale se concretizează într-un ciclu dedicat interferenţei între uman şi cosmic (Antropocosmos). El va relua modelul uman, citit ca o arhitectură complexă, a cărui structură celulară comunică cu legităţile cele mai profunde ce guvernează şi materia cosmică. Din această perioadă datează prima sa performanţă, realizată simultan la Londra şi Bucureşti, şi care consta din ingerarea unei figuri realizate din turtă dulce, după modelul figurilor din ciclul Antropocosmos. Concomitent, artistul se preocupă de obiectul ce dobândeşte tot mai mult statut de semn, în 1975 elaborând primele structuri din seria Hyphen. Conceput ca un instrument de unire-separare între planurile realității, Hyphen-ul este în esenţă o formă sumară, triunghiulară, angajând prin mai multe elemente, care penetrează în spaţiu, şi prin golul central - o situaţie spaţială complexă. Încununarea acestui ciclu o constituie cele 9 staţiuni atalitice care plecând de la procedeul Hyphen-ului, realizează un sistem de 9 semne cu aceeaşi funcţie - un instrument de lectură spaţială. Un ciclu mai recent este Unnamed, compus din mici sfere metalice, care propun misterul unui spaţiu inaccesibil. Sferele sunt grupate în instalaţii geometrice sau figurative.
        Concomitent cu aceste experienţe, artistul a elaborat o amplă serie de hermeneutici vizuale, desene, hărţi de lectură a metodologiilor civilizaţiilor.


Constantin Prut (2002)
Fragment preluat din Dicționar de artă modernă și contemporană, Editura Univers Enciclopedic, București, 2002
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Bucureşti, 1938 - Londra, 2004; 1970 - reuşeşte să părăsească România, ajunge în Franţa şi în Scoţia şi se stabileşte în Londra)
     
    Studii academice:
    1956 - 1959 - Susține examene de admitere la mai multe facultăţi, printre care Filologie, Inginerie, Educaţie Fizică, Filozofie;
    1960 - 1965 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, specializarea Pictură, cu profesorul Octavian Angheluță, Bucureşti, România (susâine lucrarea de diplomă cu titlul Târgul de pe muntele Găina).
     
    Activitate profesională:
    din 1973 - Profesor asociat la Colegiu de Artă Hornsey, Universitatea Middlesex, Londra, Marea Britanie;
    1975 - 1976 - Colegiul Regal de Artă, Londra, Marea Britanie;
    1982 - Universitatea Concordia, Montréal; Slade College, Londra, Marea Britanie;
    1984 - 1985 - Profesor cu jumătate de normă, Şcoala de Arte Plastice Slade, Colegiul Universitare, Londra, Marea Britanie.
     
    Galerii:
    1971 - Reprezentat de Galeria „Sigi Krauss”, Londra, Marea Britanie.
     
    Burse:
    1980 - Bursă de cercetare pentru a lucra în Universităţile Durham şi Newcastle, acordat de UK Arts Council.
     
    1972 - Membru fondator al grupului ficţional Generative Art Group (GAG): Philip Honeysuckle, Husney Belmood, Anton Paidola, Edward Larsocchi, Paul Neagu.
     


    PROIECTE

    Expoziţii personale*:
    1969 - Galeria „Amfora”, Bucureşti, România;
    1972 - Galeria „Rivolta” (Galerie Rivolta), Lausanne, Elveţia;
    1975 - Muzeul de Artă Modernă, Oxford, Marea Britanie;
             - Centrul de Arte, Sunderland, Marea Britanie;
    1976 - Galeria „Polytechnic”, Leeds, Marea Britanie;
    1978 - Hyphens, Galeria „Polytechnic”, Newcastle, Marea Britanie;
    1979 - Institutul de Artă Contemporană, Londra, Marea Britanie;
             - New York Hyphen, Eliste Mayer Inc. , New York, SUA;
    1980 - Centrul de Arte, Norwich, Marea Britanie;
             - Project, Dublin, Scoţia;
             - Academia de Artă, Liverpool, Marea Britanie;
    1981 - Galeria „Rivolta” (Galerie Rivolta), Lausanne, Elveţia;
             - Galeria „Ceolfrith”, Sunderland, Marea Britanie;
    1982 - Expoziţie retrospectivă, Galeria „Laing Art”, Newcastle, Marea Britanie;
    1983 - Universitatea din Liverpool, Marea Britanie;
             - Galeria K , Tokyo, Japonia;
             - Galeria „Olga Korper”, Toronto, Canada;
             - Galeria „Kamakura”, Tokio, Japonia;
    1984 - Galeria „Curwen”, Londra, Marea Britanie;
    1985 - Şcoala de Afaceri din Londra, Londra, Marea Britanie;
    1986 - Galeria K, Tokio, Japonia;
    1987 - Nouă stări catalitice, Galeria „Serpentine”, Londra, Marea Britanie;
             - Hyphen 1975 - 1985, Galeria „Curwen”, Londra, Marea Britanie;
    1988 - Galeria „Richard Demarco”, Edinburgh, Marea Britanie;
             - Traquair House, Peebles, Scoţia;
             - Galeria „Narrow Water”, Newry, Irlanda;
    1990 - Nouă stări catalitice, Minories, Colchester, Marea Britanie;
    1994 - Expoziţie retrospectivă, Galeria 1, Timişoara, România;
             - Muzeul Naţional Brukenthal, Sibiu, România;
             - Fundaţia de Sculptură Hat Hill, Goodwood, Sussex, Marea Britanie;
    1997 - Expoziţie retrospectivă, Muzeul Naţional de Artă din România, Bucureşti, România;
             - Muzeul de Artă Contemporană, Los Angeles, SUA;
    1998 - Galeria „Flowers East”, Londra, Marea Britanie;
    2003 - Galeria Tate Art, Londra, Marea Britanie;
    2009 - Expoziţie retrospectivă dedicată lui Paul Neagu.
     
    Expoziţii de grup:
    1969 -Expoziţia de grup Bauzentrum, obiecte tactile/palpabile cu uşi deschise/închise în diverse materiale, împreună cu Peter Iacobi, Ritzi Iacobi şi Ion Bitzan, Hamburg, Germania;
             - Bienala „John Moores”, Liverpool, Marea Britanie;
             - Galeria „Richard Demarco”, Edinburgh, Marea Britanie;
    1970 - Galeria „Siggi Krauss”, Londra, Marea Britanie;
    1971 - Galeria „Compass”, Glasgow, Scoţia (împreună cu Horia Bernea);
    1973 - Galeria „Serpentine”, Londra, Marea Britanie;
    1975 - Hayward, Londra, Marea Britanie;
    1979 - Galeria „Third Eye Centre”, Glasgow, Scoţia (expoziție însoțită de catalog);
    1981 - Baroque 81, Muzeul de Artă Modernă, Paris;
    1993 - Expoziţie Internaţională, Londra, Marea Britanie;
    1997 - În afara acţiunii, între performance şi obiect, Barcelona (Spania), Tokio (Japonia), Viena (Austria);
    2000 - Trupul şi Estul, Muzeul de Artă Modernă, Ljubljana, Slovenia;
    2004 - Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, România (împreună cu Horia Bernea);
             - De la Moore la Hirst, Muzeul Naţional de Artă din România, Bucureşti, România (expoziție însoțită de catalog);
    2006 - Artişti în exil, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, România;
    2007 - Arhiva Demarco, Muzeul Naţional Brukenthal, Sibiu, România.
     
    Expoziţii GAG:
    1972 - MOMA, New York, SUA.
     
    Ateliere:
    1984 - 1985 - Timp şi Spaţiu (atelier de zece zile), Anchorage, Alaska;
    1995 - Atelier Internaţional Brâncuşi, a participat cu lucrarea Masă a Tăcerii, Bucureşti, România;
    1999 - Sculptura pentru un peisaj magic, Sudul Chinei;
             - Curtea de Argeş, România.
     
    Lucrări de artă:
    1974 - a realizat prima schiţă a lucrării Table with curved legs;
             - Going Tornado. The Metronome, performance;
             - generează pentru prima dată ideea de Hyphen;
    1975 - Creează primul Hyphen, sculptură-obiect;
    1975 - 1976 - Going Tornado, instalaţie 3D;
    1983 - Hyphen și Swinging Hyphen;
    1986 - Douăzeci şi patru de argumente (lemn);
    1991 - Nouă stări catalitice (cu titlul Epagoge; lemn, bronz, şi oţel);
    1993 - Nouă stări catalitice și Unnamed (sfere grupate) se întrepătrund pentru a forma Epagoge (construcţie de oţel);
             - Epagoge, ansamblu de nouă sculpturi şi 81 sfere;
    1994 - Noul Hyphen și Unnamed;
    1995 - Noul Hyphen redenumit Ten Right Angles Ten Righteous Angels;
    1999 - Hyphen (oţel; pe piedestal de granit; înaltă de 5 m);
             - Antropocosmos (300m diametru), China;
             - Monumental Sacramentalia (turnat în bronz).
     
    Lucrări monumentale:
    1997 - Crucea secolului (bronz), Bucureşti, România;
    1999 - Crucificare (oţel inoxidabil), Timişoara, România.
     
    Lucrări în spaţii publice:
    Muzeul Naţional de Artă din România, Bucureşti, România (140 lucrări donate de artist în 1996);
    Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, România;
    Ministerul de Cultură, România;
    Colecţia Regală de Artă Contemporană;
    Muzeul Banatului, Timişoara, România;
    Muzeul de Artă, Tulcea, România.
    Muzeul „Vasile Pârvan”, Bârlad, România;
    Maclaurin Art, Ayr, Marea Britanie;
    Consiliul de Artă al Irlandei de Nord, Marea Britanie;
    Colecţia Downeen, Cork, Irlanda;
    Colecţia Deal, Dallas, SUA;
    Galeria Municipală de Artă Modernă, Dublin, Irlanda;
    Galeria Naţională de Artă Modernă din Scoţia, Edinburgh, Scoţia;
    Trustul de Sculptură din Scoţia;
    Kulturbehörde, Hamburg, Germania;
    Musée Cantonal de Beaux Arts, Lausanne, Elveţia;
    City Art , Leeds, Marea Britanie;
    Moderna Galerija, Ljubljana, Slovenia;
    Consiliul de Arte din Marea Britanie, Londra, Marea Britanie;
    Muzeul Britanic, Londra, Marea Britanie;
    Muzeul Victoria and Albert, Londra, Marea Britanie;
    Tate Modern, Londra, Marea Britanie;
    Consiliul Borough, Middlesbrough, Marea Britanie;
    Galeria Laing Art, Newcastle, Marea Britanie;
    Muzeul de Artă Philadelphia, Philadelphia, SUA;
    FDAC, Seine Saint-Denis, Franţa;
    Muzeul de Artă Modernă, Tokio, Japonia.
     
    Scrieri:
    Stircea-Craciun, Matei; Neagu, Paul, Nine Catalytic Stations, Editura Anastasia, România, 2003.
    The Great Sand Glass / Marele Clepsidru, poeme, ediţie bilingvă (engleză-română), Fundaţia Interart Timisoara, 2004.
    Generative Art Group, Londra.
    Ghid către Artele Generative: (Generative Arts Research Group), Londra.
    Generative Arts Research, Londra, 1977.
    Generative Art Trust, Londra, 1996.
    A Derridean Tornado, Londra, 2000.
    Palp’Arta, în: revista „Arta”, no. 5, 1970, p. 20.
    Marele Clepsidru, Timişoara, 2004 (poeme).
     
    Premii şi distincţii:
    1969 - Premiu, acordat de Uniunea Artiştilor Plastici din România;
    1987 - A câştigat competiţia de sculptură „On the Strand”, Charing Cross, Londra, Marea Britanie;
    1991 - I-a fost acoradată „Bursa de cercetare Sargent”, Academia Britanică, Roma;
    1996 - Premiu acordat de Guvernul Japoniei.
     
    * Expoziţii personale: 1990 - Bârlad, Bacău, Cluj-Napoca, Timişoara, Bistriţa, România.
     


    BIBLIOGRAFIE


    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX - XX, vol. II, Lit. H - Z, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2012, pp. 166 - 169.
     
    Surse web:
    http://www.paulneaguhyphen.com/
    www.sculpture.org.uk
    http://www.ledelarge.fr
    www.demaro-archive.ac.uk  
    http://www.tate.org.uk/art/artworks/neagu-palpable-object-t07755