COMENTARIU CRITIC


        Este unul dintre artiștii implicați în cea mai sistematică înnoire a limbajelor artistice din România din perioada postbelică. Format ca pictor, el își lărgește câmpul explorării estetice înspre obiectul tridimensional, urmând mai multe direcții de dezvoltare a regimului acestei realități artistice cu statut ambiguu. Aceste direcții sunt determinate fie de relația cu poetica artei pop - seriile de obiecte tactile, din anii 1972 - 1974 (Săculeții, 1970 - 1973), fie de conceptualismul anilor '70 (Generatoarele de imagini, 1973; Armoniul cromatic, 1975; seriile de cărți-obiect începute la mijlocul deceniului opt), fie de modelele avangardei clasice, de tip dadaist-suprarealist. Drumul experimentelor sale conduce firesc spre instalație, asamblaj, ambient. Remarcabile, în cazul său, sunt pe de o parte, vasta deschidere culturală la care se referă demersul, ingeniozitatea citatului cultural, calitatea și promptitudinea unei informații puse în circulație cu o evidentă plăcere combinatorie și, pe de altă parte, un sens al plasticității, o înțelegere a comportamentului specific al diverselor materiale, o senzualitate explorată cu rafinament și umor. El urmărește un set de teme ce traversează diferite moduri de configurare și comportament - exemplul cel mai relevant fiind cel al relației (atât de tipice pentru poetica anilor '80), care leagă textul de imaginea vizuală (de la Armoniul cromatic la cărțile-obiect și de aici la seria de „mese de lucru”, „biblioteci”, „cabinete”, expuse pentru prima oară în 1992, la marele ansamblu instalaționist „cabinet - bibliotecă”, expus la Muzeul Național din București în 1995). Poziția sa în cultura românească este cea a unui creator de opinie și de opțiune, formulând principiile libertății creatoare ca determinante și ridicând ironia, ingeniozitatea și densitatea referențială la valoarea unor criterii estetice esențiale. Ca profesor la catedra de arte decorative-design din cadrul Academiei de Arte din București, el a format în acest spirit multe generații și a susținut strategiile integrării universale, a sincronismului cultural, de-a lungul unor perioade confruntate cu ideologii estetice defavorabile acestui model.

Alexandra Titu
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Limanu, Constanța, 1924 - București, 1997)

    Studii academice:
    1945 - 1951 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, București;
    1964 - Cursul de vară la Accademia di Belle Arti „Pietro Vannuci”, Peruggia, Italia.

    Activitate profesională:
    1963 - 1977 - Lector în cadrul Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, București;
    1977 - 1990 - Conferențiar în cadrul Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, București;
    1990 - 1997 - Profesor titular, decan al Facultății de Arte Decorative, Academia de Arte Frumoase / Universitatea de Arte, București;
    1970 - 1971 - Visiting-professor în cadrul Academiei de Artă din New York, Washington, San Francisco, Philadelphia.

    Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România
     


    PROIECTE

    Expoziții personale*:
    1966 - Galeria Arsenal, Poznan, Polonia;
    1967 - Sala Dalles, București;
    1969 - Galeria Bauzentrum, Hamburg, Germania;
    1969, 1970 - Galeria Panorama Mesdag, Haga, Olanda;
    1969, 1972 - Galeria Richard Demarco, Edinburg, Scoția;
    1972 - Galeria Espace, Amsterdam, Olanda;
             - Galeria Orizont, București;
             - Galeria Richard Demarco, Edinburgh, Scoția;
    1981 - Exhibitions and Installations, Galeria P.S. 1, New York, SUA;
    1981, 1983 - Galeria Căminul Artei, București;
    1985 - Arts Council, Belfast, Irlanda de Nord;
    1986 - Kilkenny Castle, Irlanda de Nord;
    1990 - Galeria Narrow Water, Warrenpoint, Irlanda de Nord;
    1992 - 1993 - Galeria Etaj 3/4, București;
                        - Obiecte, scriituri, Galeria Artexpo a Teatrului Național București, București;
    1994 - Centrul Cultural Român, Paris, Franța;
             - Muzeul Țării Crișurilor, Oradea, Bihor;
    1996 - Obiecte, scrieri, cărți de autor, Muzeul Național de Artă al României, București;
    1998 - Hommage to Ion Bitzan, Muzeul Național de Artă al României, București.

    Expoziții de grup (selectiv):
    1964, 1994 - Bienala de la Veneția;
    1967, 1969, 1981 - Bienala de la São Paolo, Brazilia;
    1969 - Galeria Richard Demarco, Edinburg, Scoția;
             - Bienala de la Ljubljana, Slovenia;
             - Galeria Bauzentrum, Hamburg, Germania;
             - Galeria Aberdeen Art, Aberdenn, Scoția;
    1974 - Bienala din Fredrikstad, Norvegia;
             - Cvadrienala de arte decorative, Erfurt, Germania;
    1976 - Artă și natură, Galeria Nouă, București;
    1977 - Realitatea și formele ei de expresie, Muzeul de Artă Vizuală, Galați;
    1977 - 1978 - ART, Städtische Kunsthalle, Düsseldorf, Germania;
    1978 - Studiu I, Galeria Bastion, Timișoara;
    1978 - 1979 - Roumanie, Centre SocioCulturel du Marais, Paris, Franța;
    1980 - Salonul de Mai, Paris, Franța;
             - Scrierea, Institutul de Arhitectură „Ion Mincu”, București;
    1981 - Arta contemporană în Europa de Est și Japonia, București;
             - Paper Caper, Galeria Frank Marino, New York, SUA;
             - Trienala de desen, Wrocław, Polonia;
             - Bienala de la São Paolo, Brazilia;
    1982 - Spațiu-Obiect, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, București;
             - Muzeul Județean Bistrița-Năsăud;
             - Galeria de Artă, Cluj-Napoca;
             - Carte, Muzeul Colecțiilor de Artă, București;
    1988 - Internationale Buchmesse, Leipzig, Germania;
    1991 - Cartea, București;
    1992 - Sexul lui Mozart, Galeria Etaj 3/4, Teatrul Național, București;
    1993 - Objects-books, Amersfoort, Olanda;
    1994 - 1995 - Tema, Muzeul Național de Artă al României, București;
    1996 - Omagiu lui Tristan Tzara, Bacău;
             - Expoziția Internațională Carte de Artist, Galeria Vigadó, Budapesta, Ungaria;
    1997 - Experiment în arta românească, Galeriile Artexpo, Teatrul Național București;
    1997 - Bienala de la Veneția;
    2005 - Depozit, Muzeul Național de Artă al României, București;
    2007 - Muzeul Național de Artă al României, București;
    2010 - lemn.ro, Muzeul Național de Artă al României, București.

    Muzee:
     - Muzeul Stedeljik, Amsterdam, Olanda;
     - Muzeul Național de Artă al României, Bucureşti;
     - Muzeul de Artă, Constanța;
     - Muzeul de Artă, Craiova;
     - Scottish National Gallery, Edingburgh, Scoția;
     - Muzeul de Artă Vizuală, Galați;
      - Muzeul Ariana, Geneva, Elveția;
     - Kunsthalle, Hamburg, Germania;
     - Muzeul de Artă, Iași;
    - MOMA, New York, SUA;
     - Muzeul Naţional din Poznan, Polonia.

    Distincții:
    1965 - Premiul pentru Pictură al Uniunii Artiștilor Plastici;
    1969 - Premiul Juriului, Bienala de la Ljubljana, Slovenia;
    1970 - 1971 - Bursă-atelier la Stedelijk Museum, Amsterdam, Olanda;
    1972 - Premiul Criticii acordat de Uniunea Artiștilor Plastici.

    * a mai expus și în: 1966, 1967, 1972, 1992, 1996 - București; 1994 - Bath, Marea Britanie.
     


    BIBLIOGRAFIE

    Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D, Colecția SINTEZE, Fundația META, 2001, pp. 62 - 64.
    Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 66 - 67.

    Arte d'oggi alla XXXII Bienale (catalog colectiv), Bienale Internationale di Venezia, ediția a XXXII-a, 1964.
    Balcanii, zonă a păcii și prieteniei între popoare (catalog colectiv).
    Bienala de pictură și sculptură (catalog), 1966.
    Ion Bitzan, Ion Gheorghiu, Ion Pacea, Boris Caragea (catalog colectiv al expoziției românești), 1964.
    Le Salon de Mai (catalog colectiv), 1989.
    Salonul de primăvară al pictorilor din București (catalog colectiv), 1966.
    Scrierea (catalog), 1989.