SPOERRI, Daniel (Daniel Isaac Feinstein)







COMENTARIU CRITIC


          Spirit mobil, nonconformist, amendând poeticile picturale constituite, Daniel Spoerri este încrezător doar în posibilităţile de semnificare ale realului însuşi. El convoacă în imagine obiecte din imediata apropiere nu pentru a formula o negaţie dadaistă, şi nici pentru a denunţa saturaţia obiectuală care a generat arta pop. Rostul acestei atitudini este de a reface drumul artistului spre natură. Banale şi efemere, lucrurile din sfera consumului cotidian (articole de pictat, veselă, hrană etc.) menţin exerciţiul luării în posesie a realităţii.

Constantin Prut (2013)
Text critic preluat din Stoica, Corneliu, Dicţionarul artiştilor plastici gălăţeni, ediţia a II-a, revizuită şi întregită, Editura Axis Libri, Galaţi, 2013, pp. 84 - 85
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE

    (Galaţi, 1930; în 1942 emigrează în Elveţia, la Zürich, apoi în Italia, în anul 1990)

    Activitate profesională:
    1954 - Prim-balerin în cadrul companiei „City Theatre”, Berna, Elveţia.
    1957 - 1959 - Asistent al directorului de la Landesrtheatre, Darmstadt, Germania;
                        - Lucrează la ziarul cultural „Material”;
    1959 - Fondează Editions MAT (Multiplication d’Art Transformable), Paris, Franţa;
    1960 - Semnează, împreună cu Jean Tinguely şi Yves Klein, manifestul grupării Nouveau réalisme, fondată de Pierre Restagny;
             - Creează tablouri-capcană, alcătuite din mai multe obiecte banale fixate pe suport şi atârnate pe perete;
             - Aderă la gruparea Fluxus, mişcare care a luat naştere la începutul anilor ’60 în New York şi urmărea, după excesele subiective ale abstracţiei lirice, o reinserţie în real;
    1966  -1967 - Realizează asamblaje, nsula Simi din Marea Egee;
      - Fondează mişcarea „Eat Art” („să mănânci arta”);
      - Deschide galeria „Essenkunst” (arta mâncării) unde organizează expoziţii de „mese-capcană”;
    1970 - iau naştere „Banchetele Eat Art” (în jur de 30 de artişti expun aici, iar în timpul expoziţiilor obiectele de artă pot fi mâncate);
    1984 - Concepe în bronz obiecte de bucătărie, prezentându-le sub titlul „Războinicii nopţii”;
             - Se consacră unor „sinteze etnosincretice”, adăugând, de pildă, măşti africane unor sculpturi occidentale;
    după 1989 - Realizează „palete de artişti”, asamblând pe panouri mari tot ce întâlnea pe mesele de lucru ale prietenilor săi artişti;
    1990 - Începe să lucreze la o grădină-expoziţie pe care o intitulează „Il Giardino di Daniel Spoerri”*(„Grădina lui Daniel Spoerri), muntelui Amiata, Toscana, Italia;

    * „Il Giardino di Daniel Spoerri” se întinde pe o suprafaţă de 16 ha şi a fost deschisă pentru public în 1997; în afară de lucrările sale grădina cuprinde sculpturi şi instalaţii aparţinând unui mare număr de artişti: Eva Aeppli, Arman, Kimitake Sato, Erik Dietmann, Karl Gerstner, Luciano Ghersi, Bernhard Luginbühl, Dieter Roth, Pavel Schmidt, Alfonso Hüppi, Esther Seidel, Patrik Steiner, Paul Wiedmer, Katharina Duwen, Paul Talman, Jean Tinguely etc.
     


    PROIECTE

    Expoziţii:
     


    BIBLIOGRAFIE


    Referinţe critice:

    Grigorescu, Dan, Dicţionarul Avangardelor, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 2003.
    Ciucă, Valentin, Dicţionarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova 1800-2010, Editura Art XXI, Iaşi, 2011.
    Ciucă, Valentin, Un secol de arte frumoase în Moldova, vol. II, Editura Art XXI, Iaşi, 2009.
    Prut, Constantin, Dicţionar de artă modernă şi contemporană, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2002.
    Stoica, Corneliu, Dicţionar al artiştilor plastici gălăţeni, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Terra, Focşani, 2007, pp. 84-85.

    Surse web:
    http://www.danielspoerri.org/web_daniel/sprachwahl.htm
    http://www.spoerri.at/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Spoerri