COMENTARIU CRITIC


          Sorin Oncu a studiat pictura la Timișoara, însă orientarea spre o abordare conceptualistă a temelor sale de cercetare îl conduc înspre folosirea obiectului recuperat, înspre asamblaj și instalație. Atent la realitățile politice și sociale, Oncu practică un discurs critic și subversiv, un tip de artă protestatară îndreptată împotriva a ceea ce este discriminator, împotriva anomaliilor de funcționare ale unei societăți care se pretinde civilizată și liberă de prejudecăți. Dezvoltă proiecte autobiografice, prin care problematizează propria sa identitate etnică, prin prisma apartenenței la una dintre naționalitățile sârbă sau română (seria YU/RO).
          Contextuală și bine ancorată în realitățile contemporane, arta sa investighează subiectele incomode și stringente precum militarizarea și efectele acesteia asupra populației civile (Still Life I, Still Life II), homofobia și drepturile civile ale minorităților sexuale (Ah/HwTL, Izomorfism) sau politicile publice anti ecologice (One Day in Oil, Eco, Still Life III). Modul de folosire a obiectului de tip ready-made sau a picto-obiectului variază în funcție de discursul căruia îi este integrat. În seria Eco, obiectele poluante pentru mediu sunt asociate cu pământ și vlăstare de plante. În Still Life II, căsuța de păpuși vopsită în galben face trimitere la conflictul din Kosovo și la practica traficului de organe prelevate de la populația răpită în timpul acestuia. Discursul anti discriminator la adresa membrilor comunității LGBT este susținut prin crearea unei instalații care are la bază cutii cu medicamente purtând inscripțiile: acceptance, tolerance, stop prejudice. Același mesaj este urmărit și într-o altă instalație a seriei Antihomophobic - Halfway Through Legalization, în care artistul asociază obiectele specifice unui altar de biserică cu cele specifice oficiului de stare civilă.


Maria Orosan-Telea (2014)
 


BIOGRAFIE


PROIECTE


BIBLIOGRAFIE